fbpx

Welkom bij

De bevlogenheidsboost 2020

Dé kickstart voor topprestaties

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers blijven presteren in deze bijzondere tijden? De sleutel ligt in het vergroten van de bevlogenheid van je mensen. Nu misschien wel meer dan ooit, want door wat er gebeurde afgelopen maanden staan veel teams en hun doelen onder druk.

Dus juist nu moet je als leidinggevende durven investeren. Want bevlogenheid ontstaat niet vanzelf, het is een state-of-mind die ontstaat wanneer mensen sterk betrokken zijn bij de organisatie waar ze voor werken, plezier hebben in wat ze doen en daarbij bruisen van energie.

Vandaar dat wij de Bevlogenheidsboost 2020 zijn gestart. Een landelijke campagne, die op 1 september start, waarin we in 100 dagen BV Nederland een boost geven op het verhogen van de bevlogenheid en het prestatievermogen van teams en medewerkers.

Wat kun je allemaal verwachten? Veel inspirerende interviews met bevlogen mensen, leuke video’s over bevlogenheid, tips om jezelf en je werknemers meer bevlogen te maken, interessante blog posts en nog veel meer. 

100 dagen lang online inspiratie en informatie over thema's die zorgen voor bevlogenheid

PRAKTISCH EN TOEPASBAAR, GERICHT OP ORGANISATIE, TEAMS EN MEDEWERKERS

BLOGS, VLOGS, PODCASTS MET TOP-EXPERTS UIT DE WETENSCHAP, TOPSPORT EN BEDRIJFSLEVEN

Gratis toegankelijk voor iedereen

Dag van de Bevlogenheid op 4 november, live stream en lokale (incompany) events door heel Nederland

De thema's

wat komt er aan bod?

De inhoudelijke ruggengraat van de campagne zijn de 10 onderwerpen die de bevlogenheid in organisaties een boost geven. Top-experts uit de wetenschap, topsport en bedrijfsleven laten hun licht schijnen op thema’s als: verbondenheid met hoger doel/purpose, psychologische veiligheid, heldere inspirerende doelen stellen, leiderschap, vitaliteit, voorkomen werkstress etc.

Mensen zoeken steeds meer naar een zingevende component in hun bestaan, dus ook in hun werk. Als men zingevend bezig is geeft dit energie en mentale weerbaarheid om door te gaan, ook als het even tegenzit. Hiermee is zingeving een belangrijke component voor intrinsieke motivatie.

Als mensen zich veilig voelen om ‘dingen te zeggen die misschien dom klinken’ of ‘dingen durven te doen die spannend zijn en fouten durven te maken’ is er sprake van psychologische veiligheid. Kwetsbaarheid zorgt voor kracht en creëert optimale ruimte voor topprestaties, samenwerking en groei. 

Mensen worden gelukkig van het oplossen van problemen die ze leuk vinden om op te lossen. Uitdagende doelen zijn het vliegwiel voor bevlogenheid. Als je jezelf stretcht en je behaalt je doel, dan geeft dit veel voldoening en trots. Bevlogen mensen zijn goed in het kiezen van de juiste doelen. 

: Mensen zijn sociaal gedreven wezens. Verbinding en positieve relaties zijn een menselijke basisbehoefte om ‘erbij te horen’. De crisis heeft dit nog duidelijker gemaakt. Hoe houd je in een toenemend digitale wereld écht contact?

Als je ervan overtuigd bent je uitdagingen aan te kunnen, geeft dit enorm veel energie om door te gaan. Dit heeft ook een positief effect op de mensen om je heen. Onderdeel van zelfvertrouwen zijn je successen uit het verleden. Mijlpaal bereikt? Vier het.

Veel mensen hebben onduidelijke doelen, schuiven taken voor zich uit en laten zich (af)leiden door de waan van de dag. Hierdoor creëren ze minder voldoening. Herhaling zorgt ervoor dat je leert en presteert, dit maakt dagelijkse ritmes zo belangrijk.

Duurzame bevlogen inzetbaarheid vraagt om een gezonde geest in een gezond lichaam. Energie is de brandstof voor lichaam en geest. Als je je niet fit voelt, is het lastiger om je bevlogen te voelen.

 

Veel mensen hebben de intrinsieke behoefte om zichzelf te ontwikkelen/groeien. Daarbij komt dat de snelle ontwikkeling van de wereld om ons heen, veel mensen ook uitdaagt om te blijven leren zodat ze relevant blijven. Verder komen vraagt ook uit je comfortzone stappen. 

Je kunt iemand niet bevlogen maken. In the end ben je vooral zelf verantwoordelijk voor je eigen bevlogenheid. De behoefte om je eigen weg te bepalen is hierin essentieel. Hierbij is zelfkennis en zelfsturing van belang. Je karakter en talenten kennen, zien en inzetten geeft energie.

Mensen beginnen bevlogen aan hun nieuwe baan. Onderzoek toont aan dat binnen 1,5 jaar de bevlogenheid is gedaald naar zo’n 12%. Welke rol heeft de leidinggevende hier eigenlijk in? Goede communicatie is essentieel (rode SCARF-knoppen voorkomen en groene aanzetten)?