fbpx
pyramide van maslow vs engagement

Engagement Piramide: Hoe betrokken zijn jouw werknemers?

Volgens het piramide model van Maslow wordt ieder mens gemotiveerd als hij/zij voldoen aan bepaalde basisbehoeften. Deze behoeftes kun je onderverdelen in een hiërarchie (piramide) waarbij men kan stijgen. Hoe hoger in de piramide, hoe moeilijker deze behoeftes te vervullen zijn. Deze piramide is ook erg goed toe te passen als het gaat om employee engagement. Ben je benieuwd hoe? Lees dan snel verder! 

 

Hoe ziet de piramide van Maslow er ook alweer uit?

De Piramide van Maslow is onder te verdelen in vijf niveaus. Van de onderste laag fysieke behoeftes tot aan de bovenste laag zelf ontplooiing. Het onderste niveau is dus de basis voor de menselijke behoeftes zoals eten, onderdak en voortplanting. Vanuit hier kan men dus naar boven klimmen om uiteindelijk uit te komen aan de top van de piramide. Sta je aan de top dan heb je alles goed voor elkaar, ben je tevreden met jezelf en is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Het is volgens de theorie niet mogelijk om een niveau over te slaan. Alhoewel er verschillende meningen bestaan over het feit dat je niet zou kunnen klimmen, kun je de piramide prima doorvertalen naar de mate van betrokkenheid oftewel bevlogenheid van werknemers. Om je geheugen even op te frissen staat hieronder een afbeelding van de originele piramide. 

 

Engagement Piramide

Zoals je kan zien zijn de eerste twee basisbehoeften bij deze piramide geld en baanzekerheid. Dit is vrijwel voor iedereen een standaard reden om te gaan werken. Geld is tenslotte nodig om je basisbehoeften volgens de originele piramide mogelijk te maken en baanzekerheid om deze te behouden. Voor veel mensen houdt het hier op. Deze mensen kun je scharen in de categorie ‘tevreden’ medewerkers of zoals we al eerder beschreven ‘disengaged employees’. Deze mensen werken om de kost te verdienen maar zijn niet betrokken. Ze zijn geen (directe) bedreiging voor een organisatie, maar helpen een organisatie ook niet verder.

 

engagement piramide
Een visuele weergave van de Piramide van Maslow vs de Engagement Piramide

 

Basisbehoeften vs Engagement

Voor een ander deel is geld en baanzekerheid fijn, maar is dit niet de motivatie om te gaan werken. Deze mensen willen meer. En dan praten we niet over geld maar over ontastbare waarde. Deze mensen zijn op zoek naar bevrediging in hun werk door een purpose (een hoger doel) te hebben. Alleen al dan niet gezamenlijk. Ze willen graag iets betekenen voor een bedrijf en het gevoel hebben dat wat ze doen, ertoe doet. Deze mensen zijn zeer betrokken en helpen een organisatie vooruit. Deze werknemers zijn engaged en staan bovenaan de piramide. Ze dragen hun enthousiasme voor het bedrijf actief uit en inspireren anderen. 

 

Commentaar op de Piramide van Maslow

De originele theorie stelt dat je geen niveaus over kan slaan en niet kan terugvallen in niveaus. Ook houdt deze theorie geen rekening met leeftijd. Bij de engagement piramide kun je deze dingen toch wat anders interpreteren. Iemand kan bijvoorbeeld terugvallen als de bevlogenheid daalt door externe factoren. Daarnaast verschilt het per leeftijdscategorie wat mensen belangrijk vinden om gemotiveerd aan het werk te gaan. Jongeren hebben namelijk veel behoefte aan sociale contacten waar oudere mensen meer waarde hechten aan erkenning voor hun werk. Je kunt dus zeggen dat de niveaus door elkaar heen lopen en niet voor iedereen dezelfde waarde hebben. Het feit blijft dat betrokken werknemers erg waardevol zijn voor een bedrijf en het is daarom ook niet voor niets dat bedrijven hier meer en meer de focus op leggen. Staan jouw werknemers al bovenaan de engagement piramide?

 

Volg één van onze masterclasses en wordt een bevlogen leider of bouw samen aan een bevlogen top team! Schrijf je nu in! 

Over Ronald Warmerdam

Ronald is mede-eigenaar van IMPACT on the Job. Samen met zijn collega’s zorgt hij voor bevlogen presterende teams: Met meer plezier, minder gedoe, meer eigenaarschap en vanuit heldere gezamenlijke doelen betere resultaten scoren.

Ronald krijgt een kick als mensen hun talenten ontdekken, inzetten, doorzetten en zichzelf overwinnen.Ronald gelooft dat bevlogenheid dé motor is voor meer werkplezier, betere prestaties en meer succes voor medewerkers, leidinggevenden en hun bedrijven. Daarom is hij als één van de initiatiefnemers in 2017 gestart met de Week van de Bevlogenheid. Met als hoger doel: In 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots. Daarnaast is hij een ervaren team- en leiderschapscoach en één van de drijvende krachten achter het online-platform weekvandebevlogenheid.nl.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog