fbpx

Investeren in focus en ritme levert op

Voel jij de adrenaline alweer door je lijf gieren, je hart bonzen en je hoofd suizen? Bekruipt je het gevoel dat de dagen te kort worden en de to do list te lang? Dan is het hoog tijd om focus aan te brengen in je werkzaamheden. Josine Verbeek, operationeel directeur bij D&B Eventmarketing legt uit waarom focus en ritme zo belangrijk zijn om bevlogenheid en topprestaties te realiseren en geeft tips hoe je deze ‘oerwaarden’ kunt aanbrengen binnen je team.

Door corona werken veel mensen alweer sinds maart thuis. De effecten daarvan beginnen steeds voelbaarder te worden. “Medewerkers voelen zich niet verbonden of kunnen werk en privé maar moeilijk gescheiden houden. De focus is weg en het ritme verstoord; dat heeft flink effect op de teamprestaties,” aldus Josine.

Rust en regelmaat

Mensen hebben rituelen nodig die zorgen voor rust en ritme. Die terugkerende rituelen geven ons structuur en zorgen ervoor dat we ‘weten waar we zijn’. “Denk aan persoonlijke rituelen zoals elke ochtend ontbijten met je gezin, teamrituelen zoals wekelijks vergaderen en organisatierituelen zoals de kwartaalsessies of een kick-off.”

Door de huidige situatie is het ritme van deze rituelen op elk niveau verstoord en zijn we allemaal zoekende naar een nieuw ritme. “Een extra uitdaging is dat veel activiteiten niet meer fysiek of ‘samen’ ontplooid mogen worden. En een creatieve sessies, kerstfeest voor je personeel of een moeilijk HR gesprek is online toch echt andere koek,” vindt Josine.

“Wij zien dat veel organisatie echt even tot stilstand zijn gekomen en nu weer kijken naar de mogelijkheden qua communicatiemiddelen met hun stakeholders. Wij helpen hen daarbij, echter moeten we door corona roeien met de riemen die we hebben. Dat is een enorme uitdaging, maar het maakt ons ook creatief.”

Verleg de focus

Ook bij D&B zijn we gelijk aan de slag gegaan met het zoeken naar een nieuw ritme. “Toen door COVID19 alles stil kwam te liggen, was onze focus ineens heel korte termijn; annuleringen en verplaatsingen zo goed mogelijk regelen voor onze opdrachtgevers. Tegelijkertijd verschoof de inhoudelijke focus van live evenementen naar online. Ook dat vergde een nieuwe aanpak. Zo werd de doorlooptijd van een eventproductie verkort van drie maanden naar zes weken en moest ons team in razendsnel tempo nieuwe tools leren kennen. Dat goede communicatie en snel met elkaar schakelen er uiteindelijk voor zorgt dat alles lukt en we de wind in de zeilen hebben, geeft een enorme kick.”

Creëer een nieuw ritme

In heel Nederland leggen de veranderingen merkbare druk teams. “Door de situatie bespreekbaar te houden en telkens je werkprocessen te analyseren en te verbeteren, houd je het werkbaar voor iedereen. Waar wij in maart wekelijks een teamsessie hielden om iedereen aangehaakt te houden, hebben we dit ritme inmiddels aangepast naar eens in de 3 weken. We richten ons nu weer op een stip op de horizon. Een stip en niet ‘de’ stip,” voegt ze toe. “Want die stip kan er door corona over een week zomaar anders uitzien.”

Geef medewerkers de ruimte

“Als leidinggevende heb je daarin een faciliterende rol,” meent Josine. “Laat mensen vrij om hun eigen ritme te vinden in deze nieuwe situatie, maar houdt altijd een vinger aan de pols. Juist de mensen die je niet hoort, moet je in de gaten houden. Kijk samen of het ook anders, beter, kan. Zo werkt alleen videobellen voor mij niet optimaal. Als ik bel dan kan ik me beter concentreren. Ook maak ik graag al bellend een wandeling om op nieuwe ideeën te komen.”

Timemanagement is cruciaal

Ontstaat er nu toch spanning, neem dan de tijd om afstand te nemen, te focussen en goed te plannen. “Collega’s roepen nog weleens dat ze daar geen tijd voor hebben, maar dan druk ik ze op het hart dat die investering juist tijd oplevert. Door hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden en prioriteiten te stellen, kun je weer focussen. Dat geeft rust én vergroot je bevlogenheid.” Het risico van onduidelijke doelen is namelijk dat je taken makkelijker voor je uit schuift en je eenvoudig laat (af)leiden door de waan van de dag. “Hierdoor creëer je minder voldoening voor jezelf en ben je minder succesvol. Herhaling zorgt er juist voor dat je leert en presteert, daarom is het inbouwen van dagelijkse ritmes zo belangrijk.”

Haak aan en volg op

Juist door de fysieke afstand tussen teamleden is het van groot belang om iedereen te blijven betrekken. “Bij D&B Eventmarketing regelmatig een reflectiemomentje. Dan checken we even hoe het met iedereen gaat en welke hordes er te nemen zijn die week. Zeker in ons vak is het heel belangrijk om mensen op tijd aan te haken én op te volgen na inhoudelijke sessies. Zo zorg je ervoor je dat mensen op tijd hun verantwoordelijkheid nemen en deadlines worden gehaald. En dat is dan weer van cruciaal belang voor de bevlogenheid van je teamleden!”

Reageer op deze blog