Bevlogen mensen halen voldoening uit hun werk, zijn zeer betrokken en voelen zich vitaal en trots. Daarmee draagt bevlogenheid bij aan onze psychische en lichamelijke gezondheid. Net zo belangrijk is dat bevlogenheid mensen productiever en innovatiever maakt.
“Er is een positieve relatie tussen bevlogenheid en prestaties van bedrijven” zegt Prof. Dr. Willem van Rhenen (hoogleraar Engagement & Productivity aan Nyenrode). Ook het meest recente Q12 onderzoek van Gallup laat dit zien. Bedrijven met bevlogen medewerkers doen het beter op de volgende vlakken:
10% hogere klantloyaliteit;
20% meer verkoop;
17% meer productie;
21% winstgevender;
41% minder verzuim;
40% minder fouten.
Goed beschouwd is het zakelijke gedeelte van bovenstaande cijfers niet heel opmerkelijk,… immers… we vinden het zelf ook plezierig om zaken te doen met iemand die met glimmende ogen en enthousiasme zijn werk doet. Ja toch?! Een bedrijf met bevlogen, betrokken en trotse medewerkers heeft dus een belangrijk concurrentievoordeel in handen!
Ook het lagere verzuimcijfer is prima te begrijpen… bevlogen mensen halen veel voldoening uit hun werk, ze voelen zich krachtig en zijn trots op hun werk. Ze vinden zichzelf bij het bedrijf en de bedrijfsdoelen passen. Ze ervaren dagelijks dat ze betekenisvol werk doen en hebben daar plezier in. Dat deze mensen beschikken over een optimistische en vitale geest en daardoor minder ziek zijn laat zich raden.
Bevlogen mensen zijn dus productiever, meer betrokken, klantgerichter en minder ziek. Bovendien is bevlogenheid bijna altijd zichtbaar en werkt het aanstekelijk. Een bevlogen leidinggevende of medewerker heeft, veelal onbewust, een positieve invloed op collega’s en klanten. Niet zo vreemd dus dat steeds meer bedrijven inzetten op het vergroten van de medewerkersbevlogenheid (lees hier meer over het verschil tussen medewerkerstevredenheid en bevlogenheid).
Investeren in bevlogenheid
Het investeren in bevlogenheid blijkt de beste investering te zijn die je in je mensen kunt doen. Een hogere bevlogenheid betekent immers meer positieve energie op de werkvloer en betere bedrijfsresultaten. Prof. dr. Willem van Rhenen, stelt zelfs dat de mate van bevlogenheid een betere graadmeter is om het succes van een onderneming te voorspellen dan de economische KPI’s! Wellicht is het een idee om de bevlogenheidsscores van bedrijven op te nemen in de jaarverslagen. Wie durft?!
Het mooie van bevlogenheid is overigens dat ‘investeren’ in bevlogenheid niet altijd betekent dat er grote budgetten nodig zijn. Het formuleren en communiceren van een inspirerend hoger bedrijfsdoel (purpose) kan al wonderen doen, net als het creëren van meer ruimte voor inspraak en/of on-the-job autonomie.
Bevlogenheid is dus ‘good for people and business’! Van 12 t/m 16 juni is het de Week van de Bevlogenheid (www.weekvandebevlogenheid). Tip: Gebruik deze week intern als aanleiding om te bespreken hoe de bevlogenheid binnen jouw bedrijf kan worden vergroot. We zijn benieuwd naar jullie succesverhalen. Veel succes!
Over Alles over bevlogenheid
Welkom op Alles over Bevlogenheid, hét platform voor iedereen die bevlogenheid hoog in het vaandel heeft staan: leidinggevenden, HR-business partners, ondernemers én werknemers.
- Bevlogenheid: good for business! - 28 juni 2022
- Hoe verhoog ik de employee engagement? Een paar handige tips! - 25 juni 2022
- Van tevreden naar bevlogen! - 23 juni 2022
- Burn-out vs bevlogenheid - 21 juni 2022
- Creëer je eigen mythe: haal het maximale uit jezelf en je organisatie - 12 juni 2022
Reageer op deze blog