De purpose

De purpose: wat is dat nu eigenlijk?

De purpose is een essentieel onderdeel voor ieder bedrijf of organisatie. Het zou mooi zijn als ieder mens ook leeft volgens zijn of haar eigen purpose (hoger doel in het leven). Waarom leef je? Waarvoor sta je iedere ochtend op? Ook ieder bedrijf of organisatie heeft zo’n purpose nodig. Waarvoor besta je eigenlijk? Dankzij dit hogere, nooit afgeronde, doel ontstaat er iets bijzonders binnen iedere organisatie. Ik ging hierover in gesprek met Berd Warmelts. 

Wat is een purpose eigenlijk?

Een purpose is het ultieme doel van je organisatie. Waarvoor is de organisatie op aarde? Waarvoor besta je? Welke rol vervul je hier?

‘People don’t buy what you do, but why you do it’

Wij zien een wereld voor ons waarin…

We beginnen altijd met een purpose-workshop bij  onze klanten. De vragen ‘Wij zien een wereld voor ons waarin…’,  en ‘Onze rol daarin is….’ geeft organisaties en het personeel de kans om na te denken over het hogere doel. Wij begeleiden ze hierbij. Het antwoord op de vragen  resulteert in de purpose of de moonshot van de organisatie. Het hebben van een purpose is belangrijk voor iedere organisatie. Als mensen geloven dat hetgeen dat ze doen bijdraagt aan iets dat groter is dan zijzelf. Mensen moeten denken: “Wat er vandaag ook gebeurt, ik lever een bijdrage aan het bereiken van dat hogere doel.” Als de purpose duidelijk is binnen een organisatie en men heeft zich daaraan verbonden, dan zorgt dit voor een enorme stimulans. De vitaliteit, toewijding en het absorptievermogen van de medewerkers groeit enorm, oftewel de bevlogenheid stijgt, waardoor de resultaten verbeteren.

Heb je een mooi voorbeeld?

Unilever heeft voor één van hun merken, Dove, ervoor gekozen om een duidelijke positie in te nemen. Dove werd een uitdager in de markt en kwam met de slogan ‘Beauty is inside you’. Mannen en vrouwen, dik en dun, wit en zwart. Schoonheid zit van binnen, niet vanbuiten. Deze purpose werd bij Dove intern en extern enorm goed opgepakt. Merken met een verhaal verkopen beter, en dus ook naar buiten toe werd het een groot succes. De medewerkers waren ook enorm enthousiast over deze nieuwe propositie en raakten bevlogen. De nieuwe topman van Unilever, Alan Jope, heeft inmiddels besloten dat alle merken die onder Unilever vallen een unieke purpose moeten hebben.

Om welke redenen moet je geen purpose nemen?

Een purpose inzetten als marketingtool is nooit een goed idee. Zonder betekenis of ziel heeft een purpose geen enkel zin. Sterker nog, het kan alleen maar averechts werken. Een purpose zonder ziel is een luchtballon die op ieder moment uit elkaar kan klappen.

“The mystery of human existence lies not in just staying alive, but in finding something to live for. – Fyodor Dostoyevsky”

Heb je tips voor ondernemers die een purpose op willen stellen?

Jazeker, meerdere.

  1. Reden van bestaan

Ga eens zitten voor het verhaal van je bedrijf. Ooit is het opgericht door jou, of iemand anders. Waarom is degene toen gestart met dit bedrijf? Welk probleem wilde men destijds oplossen en hoe is dat verder ontwikkeld? Probeer tot de kern te komen van het bedrijf en het DNA toentertijd. Bestaat het bedrijf nog steeds uit hetzelfde DNA?

Alle keuzes die je hebt gemaakt  als bedrijf zijn van invloed geweest op waar jullie nu staan. Je draagt als het ware een geschiedenis met je mee waarvan je de sporen nog steeds aantreft in de organisatie. Wanneer je eens rustig nadenkt over de reden van bestaan leer je begrijpen waarom je er bent. Om te weten waar je naartoe gaat is het belangrijk en fijn om te weten waar je vandaan komt.

  1. Doe het samen

Ga als directie niet vanuit de ivoren toren aan de slag met het ontwikkelen van die purpose maar doe het samen met de medewerkers. Pas wanneer je de medewerkers betrekt zal de purpose ook écht landen en vóór je gaan werken. Een purpose kan niet worden opgelegd en wordt niet ontwikkeld door een marketingbureau of bij de directielunch. Je staat samen ergens voor of niet.

  1. Steek er energie in

Een purpose ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een purpose moet ontwikkeld worden, moet gaan leven en moet voelbaar en herkenbaar zijn. Een purpose moet gedragen worden door alle medewerkers en daardoor moet het ook ontwikkeld worden waar de medewerkers bij zijn. En ook de tijd krijgen om te landen en omarmd te worden.

Volgens onderzoeksbureau Kantar groeien merken met een hoger doel twee keer zo snel als merken zonder een uitgesproken maatschappelijk doel. Reden te meer om aan de slag te gaan met je purpose!

Over Chelsea Bosters

Ervaren content strateeg die ervoor zorgt dat jouw bedrijf precies weet welke kanalen ze in moeten zetten, wanneer ze die in moeten zetten, hoe ze deze kanalen inzetten en WAAROM. Is als bevlogen ondernemer continue bezig met het verbeteren van bedrijfsprocessen, teamprocessen en het onderwerp bevlogenheid in het bijzonder.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

SCHRIJF JE NÚ IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF EN JE KRIJGT ONS E-BOOK GRATIS!
Toon alle opties
Verberg