employee engagement bevlogenheid

Hoe verhoog ik de employee engagement? Een paar handige tips!

Employee engagement, ook wel betrokkenheid of bevlogenheid genoemd. Dit is een begrip wat je steeds vaker hoort binnen het bedrijfsleven. Het is een begrip dat niet direct tastbaar is maar wel degelijk belangrijk voor een organisatie. De mate van betrokkenheid van werknemers zou namelijk bepalend zijn voor het succes van een organisatie. In deze blog gaan we verder in op de typen betrokken werknemers binnen een organisatie en geven we tips om de engagement binnen jouw organisatie te vergroten. 

 

Engaged, non-engaged en actively disengaged

Volgens een onderzoek van Gallup is slechts 15% van de werknemers wereldwijd ‘engaged’. Uit dat onderzoek blijkt ook dat dit de VS op jaarbasis zo’n 550 miljard dollar kost vanwege verloren productiviteit. Dit is dus een serieus probleem voor leidinggevenden en hun teams, ook in Nederland.  

Tegelijkertijd liggen hier ook enorme kansen. Want krijg jij het als organisatie of als leidinggevende voor elkaar om de betrokkenheid binnen je organisatie te verhogen en te behouden, dan lig je direct een streepje voor op je concurrenten. Meer employee engagement zorgt o.a. voor hogere productiviteit, meer winst, minder verzuim en betere prestaties.

De betrokkenheid van werknemers binnen een organisatie kun je onderverdelen in drie typen:

Engaged

Een engaged werknemer is loyaal en zeer betrokken bij de organisatie. Zij maken optimaal gebruik van hun talenten en blijven zichzelf ontwikkelen. Zij zijn bereid nét dat extra stapje te zetten waarmee ze de organisatie vooruit helpen. Bovendien blijven betrokken werknemers ook langer bij een organisatie werken dan niet-betrokken werknemers. 

Non-engaged

Non-engaged werknemers kun je vergelijken met ‘tevreden’ werknemers. Tevreden werknemers zijn minder waardevol voor het succes van een organisatie omdat ze over het algemeen minder betrokken zijn dan de bevlogen werknemer. Ze voelen zich niet betrokken met de missie, visie, doelen of klanten van een organisatie. Dat wil overigens niet zeggen dat ze hun werk niet goed doen. Vaak is er niks aan te merken op hun werk, ze zijn aanwezig, ontvangen salaris maar dat is het dan ook wel. Ze zijn niet bereid die extra stap te zetten voor de organisatie. Deze werknemers zijn zowel een bedreiging als een kans voor een organisatie. Een niet bevlogen werknemer kan tenslotte nog bevlogen worden. 

Actively disengaged

Actively disengaged werknemer zijn als gif voor een organisatie. Deze werknemers zijn niet gelukkig in hun werk en dragen dit dan ook voortdurend actief uit naar andere werknemers. Ze laten zich constant negatief uit over het bedrijf en ondermijnen de prestaties van collega’s. Actively disengaged werknemers kun je zien als de ‘rotte appels’ binnen een bedrijf. 

 

Employee engagement in Nederland

Nederland scoort zeer slecht als het gaat om betrokken werknemers. Dit blijkt uit hetzelfde onderzoek van Gallup. Met een schrikbarend percentage van gemiddeld 9% betrokken werknemers bungelen wij ergens onderaan en scoren daarmee als slechtste van de EU. Het percentage niet-betrokken werknemers ligt op 80% en 11% actief niet betrokken werknemers. Volgens schattingen van Nyenrode Business University kost dit Nederland op jaarbasis minstens 6 miljard euro. Flink wat werk aan de winkel dus! 87% van de leidinggevenden geeft aan dat zij ‘employee engagement’ als de grootste uitdaging zien. 

 

Hoe verhoog is de employee engagement?
Leidinggevenden hebben een grote rol in de bevlogenheid van hun werknemers. Hieronder enkele tips voor deze leidinggevende hoe de betrokkenheid onder je werknemers te verhogen. 

 

Wees betrokken en investeer in je werknemers
Naast salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden vinden medewerkers het ook belangrijk dat ze zich ook kunnen ontwikkelen binnen hun werkveld. Ze willen zichzelf blijven uitdagen en hebben niet gesolliciteerd voor een saaie baan waarbij ze lang hetzelfde werk moeten doen. Om dit te voorkomen kun je als leidinggevende op verschillende manieren investeren in je werknemer. 

Zo kun je ze bijvoorbeeld om de zoveel tijd nieuwe taken geven om verveling te voorkomen. Ook kun je ze faciliteren op het gebied van onderwijs. Biedt ze cursussen aan om zichzelf verder te ontwikkelen. Zo laat je zien dat je geeft om de groei van hun carrière en tegelijkertijd voeg je nieuwe skills toe aan je team en dus ook de organisatie.

Ook kan het geen kwaad om als leidinggevende wat vaker aandacht te besteden aan de prestaties van je werknemer en de persoon zelf. Een schouderklopje hier en een ‘fijne avond’ daar kan nooit kwaad. Een werknemer die zich genegeerd voelt wordt minder betrokken en daarmee minder productief. Daarbij is een genegeerde werknemer twee keer sneller geneigd te stoppen. 

 

Stel doelen
Als je als organisatie geen duidelijk doel hebt, dan daalt de productiviteit binnen een organisatie. Om een succesvol bedrijf te runnen heb je verschillende doelen nodig om naartoe te werken en zo je werknemers bevlogen en scherp te houden. Zo kun je bijvoorbeeld jaarlijkse en maandelijkse doelen stellen. Op die manier laat je je werknemer na het behalen van deze doelen voelen wat voor impact zij hebben op het succes van het bedrijf. 

Let er wel op dat je ook altijd met een hoger en nooit afgerond doel werkt. Want zodra je geen doel meer hebt om voor te werken daalt de productiviteit omdat je dan alleen nog maar tevreden medewerkers overhoud. Stel daarbij ook altijd een nooit afgerond doel in. Dat is een doel wat eigenlijk nooit te bereiken is maar wel inspireert. Dit wordt ook wel een ‘purpose’ genoemd en daarmee behoud je de bevlogenheid binnen een organisatie. Naast de purpose van de organisatie is het belangrijk dat je zelf ook een purpose hebt die aansluit bij die van de organisatie. Dit is de essentie van engagement.  

 

Hanteer de juiste leiderschapsstijl
Volgens Bas Kodden is veiligheid het grootste goed van een leidinggevende. Alleen in een veilige werkomgeving kunnen je werknemers optimaal presteren. Dat betekent dat je je als leidinggevende zo min mogelijk moet bemoeien met de gang van zaken op de werkvloer en pas moet ‘’instappen’ wanneer dit écht nodig is. Dus als bijvoorbeeld de veiligheid in het geding is of de doelen niet gehaald worden. Zodra je instapt zorg dan ook dat je de juiste stijl van leiderschap hanteert en laat je niet leiden door je primaire reacties. Dus probeer eerst te faciliteren en te coachen en en als het even kan nooit te dirigeren. Als je werknemers namelijk precies vertelt wat te doen en ze constant op hun vingers kijkt dan daalt de creativiteit en de productiviteit en daarmee ook het moraal. Dit leidt weer direct tot nog engaged en misschien wel tot actively disengaged werknemers. 

Een goede leidinggevende laat daarom zijn team zoveel mogelijk zelf doen en ‘hangt’ zelf als het ware achterover. Laat werknemers met eigen ideeën komen, laat ze zelf bepalen hoe ze hun werk moeten doen en laat ze ook hun eigen problemen oplossen. Kijk naar het grote plaatje en laat de details over aan je werknemers. Als je ze zoveel mogelijk zelf laat doen krijgen ze ook echt het gevoel dat ze belangrijk zijn en dat hetgeen zij doen ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de organisatie. Dit leidt tot een hogere employee engagement en werkt bovendien aanstekelijk. 

Over Hein Beekmans

Als ervaren (e-commerce) marketeer besef ik het belang van resultaat. Ik focus mijzelf op SEO, SEA, e-mailmarketing, marktplaatsen en data analyses. Met mijn achtergrond in de e-commerce wereld heb ik ruime ervaring opgebouwd in het genereren van conversies via diverse online kanalen, en het uitzetten van effectieve strategieën. Op Alles over Bevlogenheid schrijf ik over onderwerpen rondom bevlogenheid die mij aanspreken.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

SCHRIJF JE NÚ IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF EN JE KRIJGT ONS E-BOOK GRATIS!
Toon alle opties
Verberg