Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MVO): belang van interne feedback

Succesvolle organisaties begrijpen het belang van tevreden en gemotiveerde medewerkers. Medewerkers die toegewijd zijn aan het hogere doel met een hoge betrokkenheid ofwel employee engagement. Medewerkers die iedere dag met veel plezier, enthousiasme en passie op de werkvloer zijn. Medewerkers die nét dat beetje extra uitvoeren en bevlogen zijn, daar draait het om. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ofwel MTO, is hierbij een mogelijkheid om ook écht te peilen of de medewerkers tevreden zijn, en waar de verbetermogelijkheden liggen. In dit artikel vertel ik je meer over het belang van een medewerkerstevredenheidsonderzoek en de kansen die een goede inzet ervan biedt voor jouw organisatie.

Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Door middel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan een organisatie de verwachtingen, wensen en ervaringen van het personeel in kaart brengen. Dankzij een MTO  kan de organisatie inzicht krijgen in wat er leeft onder medewerkers, hen ondersteunen bij het bereiken bij zakelijke en persoonlijke doelstellingen en meer binding creëren met de bedrijfsvisie. Dankzij deze inzichten kan een organisatie verbeteringen doorvoeren, waardoor medewerkers meer tevreden zijn. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek bestaat overigens uit diverse vragen die worden opgesteld, vaak op het gebied van diverse onderwerpen. Een aantal onderwerpen die vaak worden aangehaald in een MTO:

  • Communicatie
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Kwaliteit
  • Organisatie
  • Persoonlijke ontwikkeling

Het belang van een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Tevreden en gemotiveerde medewerkers zorgen voor een positieve bijdrage aan het succes van het bedrijf waarin ze werken. Een bevlogen medewerker zorgt daarbij ook voor een positieve uitstraling van het bedrijf, dat direct doorwerkt op de klanten, shareholders en het imago van het bedrijf dus ten goede komt.

Medewerkers zijn de hoeksteen van iedere organisatie

Voor de buitenwereld is je personeel het gezicht van je bedrijf. De uitstraling en bevlogenheid die ze hebben is van grote invloed op andere collega’s en op de manier hoe de buitenwereld het bedrijf ziet. De uitstraling en het contact met de medewerkers beïnvloed voor een groot deel hun beeld van de organisatie. Wanneer klanten tevreden zijn over de dienstverlening van een organisatie zullen zij meer geld besteden en langer klant blijven. Dit heeft uiteraard ook een positieve invloed op het bedrijfsresultaat.

Hoe voer je een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit? 

Er zijn verschillende manieren om een MTO uit te voeren. De eerste, en meest gebruikte, vorm is een enquête-vorm. Een schriftelijke enquête is een effectieve manier om een MVO uit te voeren gezien de deelnemers de ruimte krijgen om (anoniem) zijn of haar mening te verkondigen. Om zo min mogelijk druk uit te oefenen, en deelnemers zo transparant als mogelijk te laten antwoorden, kan het goed zijn om een anonieme enquête uit te brengen. Zo zijn je medewerkers niet bang om zijn of haar mening te delen en ontvang je vaak de meest waardevolle feedback. 

Een klassikaal medewerkerstevredenheidsonderzoek is minder populair, maar wordt nog steeds ingezet bij diverse bedrijven. Alle medewerkers vullen tegelijkertijd de enquête in. Het voordeel van een klassikale vorm van een MTO is dat alle deelnemers de tijd en ruimte krijgen om het in te vullen, waardoor je er zeker van bent dat je de feedback ook ontvangt. Tevens kun je zo beter sturen op wanneer je het ontvangt. 

Een face-to-face medewerkerstevredenheidsonderzoek is een vorm die steeds minder populair wordt. Een enquêteur stelt aan de deelnemer de vragen, waarop de deelnemer ze beantwoord. Het nadeel hiervan is dat het veel tijd en geld kost en deelnemers vaak minder open zijn in het geven van zijn of haar antwoorden. “Wat als de enquêteur mijn negatieve antwoorden doorspeelt aan mijn leidinggevende?”

Het nut van een medewerkerstevredenheidsonderzoek 

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is pas van waarde als er ook daadwerkelijk iets met de antwoorden gebeurt. Wanneer je ontdekt dat medewerkers over bepaalde onderdelen niet tevreden zijn, ga er dan ook mee aan de slag om dit te verbeteren. Ga in gesprek met de medewerkers en laat blijken dat jij de feedback die is gegeven waardeert. Pas wanneer de organisatie iets doet met de feedback zal de medewerker ook inzien dat zijn of haar mening er toe doet. Zo maak je de organisatie niet alleen transparanter, maar zorg je er ook voor dat medewerkers zich gehoord en begrepen voelen. En dat is van enorme waarde binnen iedere organisatie!

Lees ook: Job Crafting om bevlogen te blijven

Over Chelsea Bosters

Ervaren content strateeg die ervoor zorgt dat jouw bedrijf precies weet welke kanalen ze in moeten zetten, wanneer ze die in moeten zetten, hoe ze deze kanalen inzetten en WAAROM. Is als bevlogen ondernemer continue bezig met het verbeteren van bedrijfsprocessen, teamprocessen en het onderwerp bevlogenheid in het bijzonder.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Neem deel aan een van onze workshops

Blijvend bevlogen presteren als professional

Masterclass blijvend presteren als professional

Bevlogen Leiderschap: de sleutel tot succes

Zo bouw je samen een bevlogen topteam

Masterclass Bevlogen topteam

Jaarplan op 1 A4 met de OKR Planningsmethode

Masterclass Jaarplan 1 A4

Recente Blogs

Categorieen

SCHRIJF JE NÚ IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF EN JE KRIJGT ONS E-BOOK GRATIS!
Toon alle opties
Verberg