fbpx

Trots vergroten door je successen te vieren

Overtuig je je teamleden ervan dat ze hun uitdagingen aankunnen, dan geeft dat enorm veel energie en drive om door te gaan – ook als het even tegenzit. Het vieren van successen is daarbij bijzonder belangrijk, meent CEO van D&B Eventmarketing Pieter Bas Boertje. “Het versterkt het zelfvertrouwen en de teamspirit en leidt zo tot een sterker merk en betere bedrijfsresultaten.” In deze blog vertelt hij hoe je trots faciliteert en stimuleert en daarmee de bevlogenheid van werknemers vergroot.

“Ik ben een emotioneel mens,” geeft Pieter Bas meteen toe. “Misschien dat ik daarom ook zo vaak trots ben. Niet eens direct op de eindproducten die wij als eventmarketingbureau realiseren, maar op de mensen die het mogelijk maken. Als het creatieve plan werkelijkheid wordt doordat mensen dingen doen die ze nog niet eerder hebben gedaan en daardoor iets overwinnen in zichzelf… dat geeft echt een kick! Kippenvel!”

Trots leidt tot flow

Als 56-jarige is het zijn missie om vooral anderen te zien groeien. “Zo had ons team een tijdje geleden een training van voormalig hockeycoach Marc Lammers. Hij gelooft dat de flow in een team maakbaar is en vindt dat in onze maatschappij te veel aandacht besteed wordt aan wat we niet kunnen, terwijl er zoveel meer mogelijk is als je juist focust op wat wél kan. Vooral wanneer je iemand kunt motiveren om van een 8 een 10 te maken, leidt dat tot enorm veel zelfvertrouwen en trots. Zowel individuele- als teamtrots leidt tot flow en flow leidt weer tot succes,” maakt Pieter Bas de cirkel rond.

Hoe faciliteer je trots?

Wanneer je met succes invloed kunt uitoefenen op je omgeving, bijvoorbeeld door een bepaalde taak te volbrengen of een probleem op te lossen, stijgt je zelfvertrouwen en voel je je trots. Psycholoog Albert Bandura ontwikkelde hiervoor de zelfeffectiviteitstheorie, waarin hij vier factoren benoemt die dit vertrouwen – en daarmee de motivatie om het daadwerkelijk te doen – kunnen versterken:

  1. Zelf succes ervaren.
    Het helpt om grote opdrachten in kleine stukjes te knippen, zodat je vaak een klein succesje ervaart en de volgende stap durft te zetten.
  2. Anderen succes zien hebben.
    Daardoor geloof je eerder dat jij het ook kan; het gedrag van anderen inspireert om ook dapper te zijn.
  3. Aanmoediging ontvangen. Een schouderklopje is verre van duur, maar wel schaars in onze maatschappij. Als je het gevoel hebt dat je daden gezien, gehoord en gewaardeerd worden, dan helpt dat te focussen op het doel in plaats van op de uitdagingen.
  4. Leren omgaan met negatieve emoties.
    Hoe groter je emoties, hoe kleiner je hersenen worden. Het is dus van enorm nut als je je emoties kunt managen, zodat je in crisissituaties optimaal kunt blijven nadenken.

Successen moet je vieren

Als mensen trots zijn op iets of elkaar, dan kun je dat zien, aldus Boertje. “Dat heeft een positief effect op de mensen om je heen. Toch worden successen nog niet vaak genoeg gevierd,” vindt hij. “Dat heeft alles met discipline te maken. Kun je jezelf dwingen om er even bij stil te staan, zit het in je processen verwerkt? Zit het in je bedrijfscultuur dat je oprecht interesse in je collega’s hebt en blij voor ze bent als ze succes hebben geboekt?”

Vieren maakt impact

Hij stipt daarmee meteen de grootste uitdaging aan, namelijk om een bedrijfscultuur te bouwen waarin het normaal is om samen successen te vieren en mensen te leren om zelf te reflecteren op hun eigen capaciteiten. “Gelukkig zijn steeds meer bedrijven zich bewust van de kracht van het vieren van successen; een gegeven dat stiekem al eeuwenlang bekend is.”

Zo oud als de mens

Oeroude tribes verbonden hun stamleden al door middel van rituelen. Rondom het kampvuur deelden ze belangrijke informatie, vierden ze levensveranderende transities en uitten ze hun trots. “Muziek, ritme, zingevende verhalen en feest zorgden er toen al voor dat mensen verbinding kregen met elkaar en de stam als geheel. We doen dit nu nog steeds,” legt Pieter Bas uit, “in de vorm van jubilea, personeelsfeesten, kick-offs en awardgala’s. Events zijn onze moderne kampvuurmomenten, waarop we samenkomen, focussen, vieren en beleven.”

De kracht van rituelen

Pieter Bas is ervan overtuigd dat sterke organisaties een sterk gedeeld verhaal hebben. “Een missie, een ondernemersdroom, een krachtig merk. Die verhalen en dat geloof moeten gevoed worden en daarom is het van belang dat organisaties regelmatig bijeenkomen om zich te herinneren wat hun purpose  is; waartoe ze op aarde zijn en waarnaar ze op weg zijn.” Een mijlpaal en zelfs kleinere successen, zijn volgens hem dan ook uitgelezen momenten om de verbindingen tussen je medewerkers en je merk te versterken en zo de individuele én teamtrots te vergroten. Boertje heeft dan ook één helder advies: “Mijlpaal bereikt? Vier het!”

Reageer op deze blog