Goed Leidinggeven is als omgekeerd opvoeden

Leidinggeven is omgekeerd opvoeden

In een eerdere blog hadden we het over verschillende leiderschapsstijlen en welke primaire acties er worden getriggerd bij een leidinggevende in bepaalde situaties. Deze situaties definiëren vaak een goede of slechte leider. In dit stuk gaan we in op de theorie van Bas Kodden. De theorie van “goed leidinggeven is als omgekeerd opvoeden”. Een theorie geïnspireerd door leiderschapsgoeroe en schrijver van vele succesvolle managementboeken, Marshall Goldsmith.

“Uitstappen” van leidinggevenden bij bepaalde situaties betekent niet dat je als leider niks meer hoeft te doen. Juist dan kun je je laten gelden als goede leider. Je kunt je werknemers op verschillende manieren motiveren om zelf problemen op te lossen. Leiderschapsgoeroe Marshall Goldsmith heeft daar een leuke vergelijking voor. Hij stelt namelijk dat goed leiding geven het omgekeerde is van opvoeden. Ouders hanteren in iedere levensfase van hun kinderen een verschillende leiderschapsstijl. Zo zijn ze bij jonge kinderen directief. Jonge kinderen weten niet wat ze willen en je moet ze dus vertellen wat te doen. Naarmate ze ouder worden ga je een meer coachende stijl toepassen. Je stuurt ze meer dan dat je ze vertelt wat te doen. Zodra ze helemaal volwassen zijn dan probeer je ze te faciliteren. Dit kan bijvoorbeeld door ze financieel bij te staan voor het volgen van een studie of het kopen van een huis.

Als je kinderen zelf volwassen zijn hanteert men vaak een supportieve stijl. Je vertelt ze dus niet meer wat te doen en ook help je ze niet meer door te coachen of te faciliteren. Het enige wat je dan nog doet is applaudisseren wanneer ze iets goed doen of een mijlpaal bereikt hebben. Wat je nooit moet doen is laissez-faire leidinggevenden.

Het grote gevaar bij medewerkers die het heel goed doen is dat je ze geen aandacht geeft. Alle aandacht gaat op naar de minder goed presterende, omdat  je denkt dat diegene aandacht het meest nodig heeft. Alles wat aandacht krijgt groeit en omgekeerd werkt dat ook. Zonder aandacht vertrekken je beste mensen naar de concurrent. Geef daarom juist de best presterende en gemotiveerde medewerkers veel aandacht door te applaudisseren. Zo laat je hen verder groeien, en steek je je tijd en energie in de mensen die het meeste opleveren. Zo groeien zij juist door.

De juiste manier = omgekeerd opvoeden

Wat een goede leider volgens Kodden doet is beginnen bij de laatste leiderschapsstijl: applaudisseren. Dit is ook meteen de moeilijkste stijl want daarbij komen de primaire reacties angst, ego en empathie weer om de hoek kijken.

Deze stijl kun je ook meteen weer terugkoppelen aan de zelforganisatie van je werknemers. Als je werknemers goed zijn georganiseerd, kun jij als leidinggevende ‘’achterover hangen’’, toekijken en applaudisseren waar nodig. Grijp alleen in wanneer er bijvoorbeeld een grensoverschrijdende situatie voorvalt of als de resultaten tegenvallen. Begin daarbij met faciliteren en niet direct de coachende stijl en al helemaal niet de directieve stijl. Zelforganisatie werkt overigens alleen als de kaders binnen een organisatie duidelijk zijn. Met kaders wordt bedoeld, de resultaten die moeten worden behaald, hoe we met elkaar omgaan en de mate van autonomie onder werknemers.

De verkeerde manier

De grote valkuil van veel leidinggevende als ze ergens nieuw binnenkomen of op het moment dat de resultaten tegenvallen is dat ze direct de directieve stijl hanteren. In plaats van direct in te grijpen probeer je je werknemers eerst te faciliteren. Wat hebben ze nodig? Stuur ze aan op het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Als het echt nodig is dan kun je ze nog coachen maar verder dan dat mag het eigenlijk niet komen.

Doe je dat wel dan neem je de problemen over van je werknemers en daalt de werkenergie en dus ook de bevlogenheid en geef je je werknemers niet de kans om hun talenten te kunnen ontwikkelen en ontplooien. Dus stap naar de achtergrond, observeer en toon goed leiderschap op de momenten waar het nodig is.

Wil je graag meer weten over dit onderwerp? Lees er alles over in het nieuwe gratis E-book van Bas Kodden, Leidinggeven in omgekeerd opvoeden.

 

Over Hein Beekmans

Als ervaren (e-commerce) marketeer besef ik het belang van resultaat. Ik focus mijzelf op SEO, SEA, e-mailmarketing, marktplaatsen en data analyses. Met mijn achtergrond in de e-commerce wereld heb ik ruime ervaring opgebouwd in het genereren van conversies via diverse online kanalen, en het uitzetten van effectieve strategieën. Op Alles over Bevlogenheid schrijf ik over onderwerpen rondom bevlogenheid die mij aanspreken.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *