Het geheim van goede teambuilding

Het geheim van goede teambuilding

Goede teambuilding is vandaag de dag niet meer alleen het organiseren van leuke uitjes of de welbekende vrijmibo. Hoewel dit allemaal wel erg gezellig en goed voor de teamspirit is, draagt het niet per se direct bij aan het succes van een bedrijf. Het geheim van goede teambuilding zit hem tegenwoordig in andere dingen. In dit artikel vertel ik je meer over de trends op het gebied van teambuilding. 

Teambuilding door meer engagement

Het is geen geheim meer dat een bedrijf zijn succes grotendeels te danken heeft aan betrokken werknemers. In een eerder artikel hebben we al beschreven dat betrokken werknemers productiever en loyaler zijn en zorgen voor minder verzuim. Teambuilding is een goed middel om de betrokkenheid te verhogen. Bedrijven doen steeds meer aan teambuilding met de focus op de bedrijfscultuur. Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf ‘Young Capital’. Young Capital is ontstaan uit het oude Studentenwerk.nl en is in een paar jaar tijd sterk gegroeid en nog steeds groeiende. Dit komt onder andere door een zeer sterke wervingsstrategie en de bedrijfscultuur die ze voeren. Er heerst een sterke bedrijfscultuur waar de regel ‘Work hard, play hard’ van toepassing is. Ze zijn gefocust op groei en willen graag dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dit doen ze onder andere door regelmatig leuke uitjes te organiseren, ze hebben een eigen festival en verzorgen inspiratieavonden waar ze hun boodschap overbrengen en werknemers enthousiasmeren. Er ontstaat dan als het ware een soort familiegevoel waarbij werknemers ‘trots’ zijn om onderdeel te zijn van deze organisatie. Ze weten dat als ze hard werken, ze er ook veel voor terug krijgen. Dit laten ze dan ook niet ongemerkt en ze uiten dit ook veelvuldig op social media onder de leus ‘Proud to be Young Capital’. Op die manier maakt YC van haar werknemers een zeer krachtige marketingtool en mede hieraan hebben ze het succes te danken. 

Teambuilding door Deep Connection

Steeds meer mensen werken in teams samen waarin ze afhankelijk zijn van elkaar om de teamdoelen te halen. Opvallend is dat de meeste mensen elkaar helemaal niet goed kennen ook al werken ze al jaren samen. Wel oppervlakkig (waar woon je, welke opleiding heb je gevolgd en of je kinderen hebt) maar niet echt in de zin van waar iemand energie van krijgt, wat zijn of haar drijfveren zijn om te werken, waar je collega last van heeft, etcetera. Om in turbulente tijden als team goed te functioneren is het van groot belang om te weten waar de kwaliteiten liggen van jouw teamleden en hoe iemand reageert als hij of zij onder druk komt te staan. Dan ben je in staat ook de ‘perfect storm’ te overleven. Daarom wordt er steeds vaker tijd besteed om elkaar “onder de ijsberg te leren” kennen. 

Wellicht ook interessant: Hoe motiveer je je werknemers? 5 handige tips

De ‘Two Pizza Rule’ 

Een andere trend op het gebied van teambuilding is het werken in kleinere teams. Kleinere groepen werken efficiënter en zijn productiever. Bij grotere teams lopen ze vaker tegen obstakels aan, zit er veel meer ruis op de communicatie, zijn (te) veel verschillende meningen en worden sommige mensen ondergesneeuwd. Bij kleinere groepen zijn mensen meer afhankelijk van elkaar om succes te boeken omdat ieder lid van het team nodig is om dit succes te behalen. Daarbij zijn ze meer betrokken omdat de taken duidelijk zijn en ze meer verantwoordelijkheid voelen. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Two Pizza Rule’ van Amazon CEO, Jeff Bezos. Hij stelt dat als je team niet kan eten van twee pizza’s, dat de groep te groot is om productief te zijn. 

Gamification

Een simpel teamuitje is tegenwoordig niet meer meer genoeg. Het moet hipper, nieuw, en bovendien heeft het bedrijf het liefste dat je er ook nog iets van opsteekt. Steeds meer bedrijven doen dit door middel van ‘gamification’. Gamification is simpel gezegd, met game elementen plezier en betrokkenheid vergroten om doelen te bereiken. Dit in een non-game omgeving met plezier als de drijvende factor. Er bestaan tal van voorbeelden van gamification. Bijvoorbeeld het organiseren van competities voor sales teams met leuke beloningen, prestaties belonen met badges, medewerkers elkaar laten belonen en waarderen door middel van een app of al gamend nieuwe kwaliteiten aanleren. Op deze manier motiveren bedrijven hun werknemers bepaald (gewenst) gedrag te vertonen. Daarbij kun je het competitie element toepassen op verschillende afdelingen binnen een organisatie. Let er alleen wel op dat niet iedereen dit altijd evenveel op prijs stelt.

Het geheim van teambuilding zit hem dus in het enthousiasmeren van je werknemer door ze te belonen voor goede prestaties, een sterke onderlinge band te creëren en een familiegevoel te creëren door een sterke bedrijfscultuur. Hierdoor worden je werknemers creatiever, productiever en bind je ze langer aan je bedrijf wat ten goede komt van het succes. Heb jij dit al goed geregeld?

Over Paul van Heeringen

Paul van Heeringen is als veelgevraagd spreker en als workshopbegeleider dagelijks bezig met de vraag: Wat is er nodig om teams bevlogen te laten presteren? Wat hem drijft is dat 70% van de teams en hun leidinggevenden veel, relatief eenvoudig te realiseren, potentieel laten liggen. Met een hoger doel, focus op wat echt belangrijk is en de basis voor goede samenwerking op orde maak je al verrassend grote stappen. ‘We halen als BV Nederland niet het beste uit onze teams en de teamleden, vaak met onnodig gedoe en tegenvallende resultaten als gevolg.

’Paul is naast managing partner van IMPACT on the Job, spreker, team- en executivecoach tevens de bedenker van de Week van de Bevlogenheid en één van de drijvende krachten achter het online-platform AllesoverBevlogenheid.nl.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

SCHRIJF JE NÚ IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF EN JE KRIJGT ONS E-BOOK GRATIS!
Toon alle opties
Verberg