Leiderschapsstijlen; wel of niet instappen

Leiderschapsstijl

Iedere leider is anders en heeft zo zijn of haar eigen stijl van leiding geven. Dit betekent niet dat de stijl die zij hanteren ook meteen de juiste is. Er zijn momenten waarop een leidinggevende in moet grijpen ofwel ‘’instappen’’ als er bijvoorbeeld onenigheid tussen twee werknemers is of als de resultaten achterblijven. Het is dan noodzakelijk als leider om te weten wat de juiste aanpak is in dat soort situaties.

Zelforganisatie is een groot goed

Zelforganisatie is een groot goed voor leidinggevenden. Goed leiderschap bestaat niet alleen maar uit werknemers te vertellen wat te doen. Een goed leider moet op afstand toe kunnen kijken, de resultaten bewaken en ingrijpen of ‘’instappen’’ op het moment dat het misgaat. Zoals Bas Kodden, managementwetenschapper en leiderschapscoach zegt “De meeste leidinggevenden stappen ‘in’ als ze ‘uit’ moeten stappen en andersom”. Dit is volgens Bas een contradictio in terminis wat wil zeggen dat leiderschap een bestaat uit tegenstrijdigheden waarbij ons gedrag wordt gedreven door onze primaire reacties.

Instappen of uitstappen?

In- of uitstappen betekent leiding geven wanneer het nodig is. Leidinggeven is nodig wanneer er grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt of als de resultaten tegenvallen. In deze gevallen worden de primaire reacties van een leider getriggerd en staat deze voor een keuze. Deze primaire reacties zijn volgens Kodden ego, angst en teveel empathie. Het is belangrijk dat een leidinggevende zich niet teveel laat leiden en niet teveel de controle zelf wil houden. De hoogste vorm van leidinggeven is volgens Kodden, het zelf laten nemen. Geef je werknemers de ruimte en hang ze niet teveel vast aan structuren. Op die manier kunnen ze hun talenten optimaal ontwikkelen en verlaag je de werkstress. Dit komt uiteindelijk ten goede van de bevlogenheid en dus ook de productiviteit en creativiteit. 

Angst

Gebeurt er iets bijvoorbeeld iets vervelends op de werkvloer tussen twee collega’s dan moet jij als leider niet bang zijn de confrontatie aan te gaan. Doe je dit niet dan geef je toe aan de angst om je gezag te laten gelden en dat maakt je geen goede leider.

Angst kan bijvoorbeeld ook een drijfveer zijn als jij als leidinggevende te bang bent dat je controle kwijt raakt en  de resultaten niet worden behaald. Deze leiders gaan dan teveel leiding geven en is een klassiek voorbeeld van instappen op het moment dat je eigenlijk uit moet stappen.

Ego

Door je ego aan de kant te kunnen zetten laat je je werknemers het applaus ontvangen op het moment dat zij dit verdienen. Ga als leider achterover hangen en ‘’stap uit’’. Hiermee zet je de medewerker in het zonnetje, heb je het zelf minder druk en laat je aan andere leidinggevenden zien dat je de mensen de ruimte en het applaus geeft.

Empathie

Een voorbeeld van teveel empathie kan bijvoorbeeld zijn dat je je werknemers te veel helpt op het moment dat zij hulp nodig hebben. Dit gaat ten koste van de energie en werkmotivatie van de werknemers. Stap op dat moment uit en hanteer andere leiderschapsstijlen. Faciliteer, coach of instrueer maar ga niet helpen of controleren.  

Alleen op deze manier kun je situaties rationeel behandelen en geef je jouw medewerkers  de ruimte om zichzelf binnen jouw kaders optimaal te kunnen ontwikkelen, ontplooien of opladen. Binnen die kaders moet je ze wel genoeg ruimte bieden maar kaders zijn wel nodig om het ‘’hogere doel’’ te bereiken. Dit hogere doel is nodig in een organisatie om de bevlogenheid te behouden. Zonder kaders ontstaat er chaos. Onthoudt dat je als leidinggevende wel altijd drie troefkaarten (faciliteren, coachen of dirigeren) achter de hand hebt welke je kan gebruiken om het moment dat er niet zelf de leiding wordt genomen en de resultaten achter blijven.

 

Bij successen blijf je als goede leider op de achtergrond en applaudisseer je voor hun prestaties. Op deze manier geef je je medewerkers credits voor het succes en creëer je een gevoel van verantwoordelijkheid zodat ze trots en bevlogen blijven. 

Over Hein Beekmans

Als ervaren (e-commerce) marketeer besef ik het belang van resultaat. Ik focus mijzelf op SEO, SEA, e-mailmarketing, marktplaatsen en data analyses. Met mijn achtergrond in de e-commerce wereld heb ik ruime ervaring opgebouwd in het genereren van conversies via diverse online kanalen, en het uitzetten van effectieve strategieën. Op Alles over Bevlogenheid schrijf ik over onderwerpen rondom bevlogenheid die mij aanspreken.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *