Creëer je eigen mythe: haal het maximale uit jezelf en je organisatie

Het hebben van een hoger doel, een purpose, heeft een groot effect op de werkmotivatie van werkprofessionals. Onder leiding van leiderschapscoach en managementwetenschapper Bas Kodden deed een van zijn studenten van Nyenrode Business Universiteit hier de afgelopen jaren onderzoek naar en de bevindingen zijn erg interessant. Mijn interesse werd gewekt door zijn bevlogenheid en onderzoek en zodoende ging ik in gesprek met Bas om hem het hemd van het lijf te vragen.

Bas, wat is een hoger doel precies?

Een hoger doel, ofwel je purpose, betreft een nooit afgeronde taak. Je “Waarom”. Waarom ben je op deze wereld? Als bedrijf is het van belang om een purpose te hebben om mensen optimaal gemotiveerd te krijgen en te houden, omdat men zich kan identificeren met het bedrijf. Het geeft zingeving.

Dit hogere doel zorgt er voor dat je gemotiveerd blijft om door te gaan, zelfs wanneer je fantastische resultaten hebt behaald. Die van mij? Mijn purpose is om ‘van talenten HELDen te maken’. Iedereen is een talent, maar als je talenten niet gebruikt, of mag gebruiken dan ben je geen talent. Omdat het in dit geval om meervoud gaat, ben ik dus nooit klaar. Er zijn immers te veel mensen op de wereld om iedereen zijn of haar talenten te laten ontdekken of optimaal te laten gebruiken. Daardoor houdt het mij continu gemotiveerd en geeft mij zingeving om door te gaan en te streven naar het ‘onmogelijke’. Om zo het optimale uit mezelf te halen. Keep Pushing, zoals Max Verstappen dit pleegt te zeggen.

“9 op de 10 professionals zou zelfs salaris willen inleveren zodra ze werk met meer zingeving zouden mogen ontvangen” (bron: Harvard Business Review, 2018).

Heb je mooie praktijkvoorbeelden?

De purpose van KLM vind ik een klassiek voorbeeld, “Move your World”. Coolblue heeft een prachtige purpose met “Alles voor een glimlach”. Dit voorbeeld staat tevens voor een van de belangrijkste kernwaarden van dit bedrijf.

Waarom is de purpose van Coolblue nou zó goed? Alles draait bij Coolblue om bevlogen medewerkers en loyale klanten. Wellicht zelfs nog beter geformuleerd: het creëren van ambassadeurs. Deze purpose sluit ook aan bij de kernwaarden waar ze voor staan. Dat Coolblue’s hogere doel klopt zien we dan ook terug in de resultaten. Zo hebben vorig jaar 88.000(!) mensen bij hen gesolliciteerd, let wel: open sollicitaties, en wordt het bedrijf overal beschouwd als een leuk, spontaan en inspirerend bedrijf, waar het leuk is om voor te werken, en om bij te shoppen.

“We zijn niet zozeer op een missie met ons bedrijf. We zijn met zijn allen op reis.”

Hoe vind je dat hogere doel?

Op welk moment in je leven had je nou écht het gevoel dat je écht gelukkig was? Die momenten, die niets te maken hebben met prijzen of zakelijke successen, die zijn belangrijk om terug te halen en terug te vinden. Als je die hebt gevonden creëer je in principe je eigen mythe, je eigen reis waarin jij gelooft. Welke prestatiecultuur, gebruiken, rituelen en posities horen bij mij die ik weer kan inzetten om een ander optimaal van dienst te zijn? Hierdoor ontstaat er een hoger doel die niet alleen de ander, maar ook jezelf en je organisatie verder helpt.

Model voor persoonlijk leiderschap

 

Interessant, waarom neem je andere mensen daar ook in mee?

Professioneel gezien moet het altijd om de ander draaien. Doe je dit niet, dan verlies je uiteindelijk je rol. Je isoleert jezelf. Enkel wanneer je nut voor een ander vervult, kun je bijdragen en succesvol worden. Dit nut benodigt een mythe waarmee een ander zich kan identificeren. Dat verhaal ís jou, staat voor wie je bent en wat je wil bereiken voor anderen. Straal nut, focus en blijdschap uit. Mensen zullen met jou mee willen reizen.

“Be of use, be in shape, …be happy”

Wat levert het hebben van een hoger doel op?

Een Purpose, ik benoem dit in een van mijn boeken, het Het Zeigarnik-Effect, blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van een van mijn studenten de werkmotivatie van professionals met maar liefst 22 procent te kunnen verbeteren. Deze extra werkmotivatie zal enorm veel opleveren voor iedere organisatie, zowel qua kennis als qua resultaat. Als persoon is het belangrijk om een hoger doel te hebben omdat je altijd zou moeten willen streven naar een hogere werkmotivatie, ofwel bevlogenheid.

De enige garantie voor duurzaam presteren betreft je werkmotivatie. Nederland is een land geworden dat tevreden lijkt met een mager zesje. Iedere professional zou daar vanaf moeten stappen. De gemiddelde levensduur van bedrijven is in de afgelopen jaren met 80% verminderd, waardoor niemand zijn plek zeker is. De enige zekerheid ben je zelf. En als jij de enige zekerheid bent, zorg er dan voor dat je jezelf naar een hoger doel brengt. Vind je ‘why’, zoals Simon Sinek dat ooit zo mooi beschreef. Pas dan zal je werkmotivatie en je resultaten significant toenemen. Winnen is pas waardevol als we het kunnen herhalen.

Over Chelsea Bosters

Ervaren content strateeg die ervoor zorgt dat jouw bedrijf precies weet welke kanalen ze in moeten zetten, wanneer ze die in moeten zetten, hoe ze deze kanalen inzetten en WAAROM. Is als bevlogen ondernemer continue bezig met het verbeteren van bedrijfsprocessen, teamprocessen en het onderwerp bevlogenheid in het bijzonder.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *