fbpx
Meer betrokkenheid op de werkvloer

Wat je geeft krijg je terug: meer betrokkenheid begint bij jezelf

Veel bedrijven verwachten betrokkenheid en motivatie van hun medewerkers en ik hoor vaak leidinggevenden die teleurgesteld zijn over de mate waarin ze dit krijgen. In dit artikel kijken we naar hoe dat komt.

Zeggen is iets anders dan doen

Leidinggevenden klagen nog wel eens over de betrokkenheid van hun medewerkers (employee engagement). Mensen die hun taken niet afkrijgen, afspraken niet nakomen, strak op tijd binnenkomen en strak op tijd weer naar huis gaan, etc. Het liefst willen leidinggevenden (terecht dat mensen nét een stapje harder lopen). En bevlogen medewerkers doen dat ook.

Maar bevlogenheid begint bij jezelf. Zeker als je leidinggevende bent. Komen jouw acties overeen met wat je zegt? Stimuleer je jouw teamleden écht om bevlogen te werken? Of boor je onbewust de bevlogenheid van je teamleden de grond in?

Een voorbeeld: als leidinggevende zie je dat één van je teamleden erg gespannen is, extra uren werkt en nog steeds het werk niet af krijgt. In een persoonlijk gesprek benoem je dit en adviseer je de medewerkers met klem om rustig aan te doen.

Een paar dagen later blijkt dat de medewerker een belangrijke taak niet (of niet goed) heeft gedaan. Jij reageert verwijtend naar deze medewerker dat deze taak zo snel mogelijk moet worden opgepakt.

Wat doet dat met de bevlogenheid? Wat gebeurt er met de betrokkenheid?

Beiden zullen eerder afnemen dan toenemen. Deze medewerker voelt zich onbegrepen en ervaart nog meer spanning.

Betrokkenheid moet je (laten) voelen

Hetzelfde geldt voor uitspreken dat je betrokken bent bij je team, maar dit niet laten voelen. Betrokkenheid bij je team is wat er tussen de regels gezegd wordt.

  • Het is doorvragen als iemand een oppervlakkig antwoord geeft
  • Het is onthouden wat er bij iemand privé speelt
  • Het is een onverwacht compliment geven
  • Het is zien wat voor inzet iemand toont en dat benoemen
  • Het is oprechte aandacht

En daar moet je tijd voor maken. Als jij van je team betrokkenheid en bevlogenheid wilt, moet je dat eerst zelf geven. Waardeer de inspanningen van je medewerkers, ook al is het resultaat misschien nog niet zichtbaar. Merk het op dat iemand zich extra inzet om zijn of haar taken af te krijgen. Ga met je teamleden individueel in gesprek en informeer naar wat er bij iemand speelt. Leer je team kennen.

Jij hebt de sleutel

Als leidinggevende heb jij de sleutel in handen om van een groep mensen een team te maken. Zo’n team waarin alle neuzen dezelfde kant op staan, waarin mensen voor elkaar door het vuur gaan en er voor elkaar zijn in goede én in slechte tijden.

Tonen dat je hart hebt voor je team en dat jij voor hen door het vuur gaat is een goed begin. Laat zien dat jij bevlogen bent om het gestelde doel te halen en steun je team als het even zwaar is. Heb oog voor de teamleden die het rustiger aan moeten doen en faciliteer dat ook. Neem die extra last over of regel er een oplossing voor. Jij geeft leiding.

Wat geef jij je team?

Over Lucienne de Bie

Lucienne begeleid vanuit Bie Organized bedrijven bij het creëren van bevlogen teams die duurzaam samen presteren. De werkwijze is een combinatie van positieve psychologie en effectief werken, met als doel om mensen vanuit talent en plezier met elkaar te laten samenwerken.
Mensen die doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden, presteren beter en zijn minder (vaak) ziek. Door inzicht te krijgen in de kwaliteiten van medewerkers kun je je team beter laten functioneren en effectiever samenwerken.

Voor medewerkers zelf is het vaak al heel verhelderend om hun kwaliteiten en (mogelijke) energielekkages binnen het werk naar boven te halen. In de combinatie met een bespreking hiervan in het team ontstaat meer begrip voor elkaar.

Ik onderzoek met je wat je verder helpt bij het behalen van je (team-)doelen en richt me daarbij vooral op wat voor jou/jullie werkt. Dat motiveert, geeft energie en beloont zichzelf met topprestaties.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog