Bevlogen medewerkers, we willen ze hebben en we willen ze zijn. Maar hoe word je bevlogen en misschien nog wel belangrijker: hoe blijf je het? Purpose is één van de tien antwoorden op deze vraag. Berd Warmelts, managing partner bij Impact on the Job legt uit wat purpose inhoudt en waarom het zo waardevol is om te hebben. “Letterlijk vertaald is purpose ‘doel’, echter wel eentje in de categorie ‘Big and Hairy’,” lacht Berd. “Een hoger doel dus, waarmee je je leven lang zoet bent om na te streven. Voor CoolBlue is het ‘alles voor een glimlach’ en voor Miele ‘er is geen betere’. Zo’n belofte aan je klanten, relaties en opdrachtgevers geeft richting, zowel op de korte als de lange termijn. Zo kun je eruit afleiden hoe de klantenservice mensen te woord staat en hoeveel je investeert in productontwikkeling.”
Verliefd op je merk
Ook geeft purpose je onderneming of organisatie een gezicht; eentje waarmee anderen zich eenvoudig kunnen identificeren. “Het is een gezamenlijke missie om jouw doelgroep verliefd te maken op je merk. Dat betaalt zich terug in klanttevredenheid, loyaliteit van klanten én werknemers, minder verzuim, meer verkoop, etcetera.” Echte liefde is in dit geval méér dan een gevoel en kan door onderzoek van Gallup en Effectory met harde cijfers worden gestaafd. Zo blijkt dat organisaties met een groot aantal bevlogen medewerkers beter presteren op de volgende indicatoren:
“De vrolijkheid en kameraadschap die CoolBlue uitstraalt, zorgde er vorig jaar bijvoorbeeld voor dat er 88.000 open sollicitaties binnenkwamen,” vertelt Berd enthousiast. “Welk bedrijf kan dat tegenwoordig nog zeggen?”
Purpose = Energie
CoolBlue weet zowel klanten als medewerkers verliefd te maken op het merk. Door anderen zoveel mogelijk te laten glimlachen, biedt de blauw-oranje onderneming haar personeel zingeving. “Mensen – en vooral generatie Z – zoeken steeds meer naar een zingevend component in hun bestaan, dus ook in hun werk. Het geeft energie en zorgt voor mentale weerbaarheid om door te gaan – ook als het even tegenzit,” legt Berd uit. “Wil je intrinsiek gemotiveerde en toegewijde medewerkers? Zorg dan dat ze mee kunnen werken aan een uitdagend hoger doel.”
In de praktijk
Veel grote bedrijven hebben wel een purpose of een missie met kernwaarden. “Toch worden die niet altijd doorleefd,” aldus Berd. “Misschien wel op organisatieniveau, maar niet op teamniveau. Wij dagen teams daarom uit om de purpose van de organisatie door te vertalen. Wat wil jij als team bijdragen aan de organisatie? Of negatief geformuleerd: wat zou er gebeuren als jullie team er niet meer was? Als je dat helder hebt, weet je weer waarvoor je elke dag naar je werk gaat, kun je elkaar aanspreken als zaken anders dreigen te lopen dan is afgesproken en samen successen vieren.”
Drie belangrijke ingrediënten
Een pakkende purpose die anderen in beweging brengt, straalt nut, focus en blijdschap uit. “Jouw dienst of product draait als het goed is altijd om een ander. Wat kun je voor hem of haar betekenen? En hoe ga je je belofte waarmaken? Als je dat met de juiste energie weet te verwoorden én verbeelden, dan levert dat in the end gelukkige werknemers en meer,” vindt Berd. “Voer je purpose vooral zoveel mogelijk door in alles wat je doet. Van inkoop tot visitekaartjes. Of misschien wel juist het achterwege laten van visitekaartjes. Hoe je ook vorm geeft aan je purpose; doe het consequent en… met een glimlach.”
Wij geven je een boost!
Bevlogenheid is nu belangrijker dan ooit. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat medewerkers blijven presteren in deze bijzondere tijden? Dit najaar organiseren we de Bevlogenheidsboost 2020: een landelijke campagne, waarmee we in 100 dagen tijd de bevlogenheid en het prestatievermogen van teams en medewerkers van BV Nederland verhogen. Onder andere Impact on the Job, D&B Eventmarketing, Nationale Nederlanden, AFAS software, NVP-HRnetwerk en Effectory dragen bij in de vorm van kennis, ervaring en expertise. Wat kun je van ons verwachten?
BEVLOGENHEIDS-CHALLENGE: PURPOSE
Om je klaar te stomen voor de Bevlogenheidsboost 2020, dagen we je uit om alvast aan de slag te gaan met het thema purpose. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
1. Wat is jouw hogere doel?
2. Wat is het hogere doel van het bedrijf/ de organisatie waarvoor je werkt?
3. Hoe wordt dit hogere doel uitgedragen in de manier van werken? Of: Hoe zou je dit kunnen doen?
Succes!
Volg ons op social media
Ben je benieuwd welke andere 9 antwoorden je kunt geven op de vraag hoe je jezelf en personeel bevlogen houdt? En wil op 4 november samen met ons de handen uit de mouwen steken tijdens een exclusief event? Houd dan onze socials goed in de gaten!
Over Alles over bevlogenheid
Welkom op Alles over Bevlogenheid, hét platform voor iedereen die bevlogenheid hoog in het vaandel heeft staan: leidinggevenden, HR-business partners, ondernemers én werknemers.
- Bevlogenheid: good for business! - 28 juni 2022
- Hoe verhoog ik de employee engagement? Een paar handige tips! - 25 juni 2022
- Van tevreden naar bevlogen! - 23 juni 2022
- Burn-out vs bevlogenheid - 21 juni 2022
- Creëer je eigen mythe: haal het maximale uit jezelf en je organisatie - 12 juni 2022
Reageer op deze blog