Smartphonegebruik op de werkvloer

Tips voor gezonder smartphonegebruik op de werkvloer

Smartphones, we kunnen tegenwoordig niet meer zonder en bij sommigen lijkt het af en toe wel op een heuse verslaving. Misschien herken je het zelf wel. Je zit op de bank of achter je bureau en je kijkt op je telefoon. Vervolgens leg je hem weg en bijna zonder dat je het doorhebt pak je hem 2 minuten later weer op om opnieuw die instagram-feed te checken om te kijken wie er waar op welk zoveelste festival is, of aan het backpacken is in Zuid Amerika. Totaal nutteloos en het lijkt bijna een soort tic of automatisme. Zodra ik mezelf er vaker op betrapte ben ik gaan nadenken over hoe ik mijn smartphone gebruik beter en effectiever kon gaan indelen. Dit vanwege mijn mentale gemoedstoestand en het goed scheiden van werk en privé. Hieronder enkele tips! 

Beperk je schermtijd

Met de schermtijd wordt gemeten hoe lang je scherm dagelijks aan staat en welke apps je hoe lang gebruikt. Heb je dit nog nooit gebruikt, dan kan dit best even schrikken zijn. Daarbij kun je ook een app limiet instellen. Hiermee beperk je het gebruik van een bepaalde app. Ben je in het bezit van een iPhone, dan staat schermtijd standaard op je telefoon. Heb je een Android telefoon, download dan de app ‘Quality Time’. Wil je daarnaast beter uitgerust wakker worden, zorg dan dat je minimaal een half uur voordat je gaat slapen niet meer op je scherm kijkt. Het blauwe licht van je scherm heeft een slechte invloed op de nachtrust en kan ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap komt. Een handige tip: stel je telefoon zo in dat het scherm een warmere kleur krijgt na een bepaalde tijd. Op iPhone heet dit ‘Night Shift‘ en kun je vinden onder ‘beeldscherm en helderheid’. 

schermtijd beperken

Vrije tijd is ook echt vrije tijd

Natuurlijk zitten er ook een hoop voordelen aan de smartphone. Omdat je altijd verbonden bent kun je altijd en overal werken en sta je altijd in contact met je collega’s. Of je nu in de auto of trein zit of thuis bent. Een smartphone verhoogt daarom de productiviteit. Maar als je niet op let kan het ook de productiviteit verlagen. Waarom hoor ik je denken. Als je er niet op let kan het je mentale rust ernstig verstoren en kan je te maken krijgen met vermoeidheid, overspannen raken of erger, een burn-out. Het is leuk dat je baas of collega’s je ‘s avonds nog kunnen bereiken maar stel voor jezelf een regel in om na een bepaalde tijd niet meer met werk bezig te zijn. Bovendien ben je niet altijd verplicht om na kantooruren te reageren als je collega’s of baas bellen. Vrije tijd is dus ook echt vrije tijd en deze moet je dan ook optimaal benutten om een gelukkig leven te leiden. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat niet bezit maar de manier waarop je je vrije tijd indeelt een directe link heeft met hoe gelukkig iemand is. Zet daarom je internet uit na een bepaalde tijd of je berichten op ‘stil’. Op die manier kom je ook niet in de verleiding om toch dat berichtje te checken. Wat je ook kan doen is duidelijke afspraken maken met je baas of collega’s dat je in de avond gewoonweg niet gestoord wilt worden met werkgerelateerde kwesties. Morgen is tenslotte weer een nieuwe dag. 

 

Beperk je social media gebruik

Het overmatig checken van je social feeds tijdens werktijd heeft naast invloed op je productiviteit, ook een grote invloed op je gemoedstoestand. Als jij bijvoorbeeld tijdens je werk ziet hoe iemand anders lekker vakantie aan het vieren is en jij nog maanden moet wachten op je vakantie, dan kun je hier natuurlijk minder vrolijk door worden. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen omdat de ene hier gevoeliger voor is dan iemand anders. 

Zet je social notificaties uit, stel jezelf de regel om tijdens werk geen social media kanalen te checken en als je dit niet lukt, zet dan een limiet op je schermtijd van je socials. Houd daarbij in je achterhoofd dat mensen alleen maar leuke dingen posten op social media waardoor het ‘lijkt’ dat iemand een leuker leven heeft dan jij. Dit is natuurlijk niet per sé zo. 

 

geen social media op werkvloer

Laat die telefoon wat vaker in je broekzak

Hoe vervelend vind jij het als iemand op zijn telefoon zit te kijken terwijl je tegen hem of haar aan het praten bent? Je zou liegen als je zegt dat dat niet zo is en toch doen we het zelf vaker dan je denkt. Bijvoorbeeld in vergaderingen of tijdens lunchpauzes. Het lijkt soms wel één grote mobiele eenheid om het maar even populair te stellen. Omdat jij het normaal vindt om op zulke momenten naar je telefoon te turen betekent niet dat jouw collega’s dit ook normaal vinden. Sterker nog, het kan leiden tot hoge irritatie wat op zijn beurt weer leidt tot een slechte werksfeer. Dit gaat allemaal ten koste van de bevlogenheid en dus ook van de productiviteit. Laat daarom die telefoon wat vaker in je zak en praat met je collega’s. 

Over Berd Warmelts

Berd is mede-eigenaar van IMPACT on the Job. Herkenbare uitdagingen? - Hoe zorg ik ervoor dat mijn team de doelen wel haalt ondanks alle turbulentie? - Hoe krijg ik de gewenste gedragsverandering van binnenuit? - Hoe versterk ik de prestatie- en leercultuur binnen mijn team(s)? - Hoe stimuleer ik lef, zelfsturing en klantgericht gedrag?

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Neem deel aan een van onze workshops

Blijvend bevlogen presteren als professional

Masterclass blijvend presteren als professional

Bevlogen Leiderschap: de sleutel tot succes

Zo bouw je samen een bevlogen topteam

Masterclass Bevlogen topteam

Jaarplan op 1 A4 met de OKR Planningsmethode

Masterclass Jaarplan 1 A4

Recente Blogs

Categorieen

SCHRIJF JE NÚ IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF EN JE KRIJGT ONS E-BOOK GRATIS!
Toon alle opties
Verberg