Suzanne Jungjohann over de kracht van bevlogenheid

Zijn uw werknemers vitaal en energiek en gaan ze met plezier naar het werk?Of kan de bevlogenheid beter? Bevlogen werknemers ervaren meer werkgeluk. Dat is ook goed voor de organisatie. Zezijn minder vaak ziek en de winstgevendheid van de organisatie neemt toe. Suzanne Jungjohann, HR-directeur bij Nationale-Nederlanden, vertelt hoe het lukt de bevlogenheid te verhogen.

De dag vliegt voorbij


‘Bevlogenheid is een belangrijk onderdeel van de manier waarop we de duurzame inzetbaarheid van onze werknemers willen vergroten. Iedereen kent het gevoel; je werkt aan iets belangrijks en de dag vliegt voorbij. Dat geeft energie. Naast bevlogenheid richten we ons op vitaliteit, zowel mentaal als fysiek. En op het verbeteren van vakkennis en vaardigheden. Zodat mensen met plezier werken en minder snel uitvallen.’

Managen van je energie

‘Door middel van diverse programma’s helpen we werknemers bij het verbeteren van bevlogenheid. Onder andere door een vitaliteitsprogramma dat zich richt op gedrag. Het laat zien welke invloed je hebt om je eigen gezondheid te verbeteren. Bijvoorbeeld door het managen van je energie. Met een interne coach onderzoek je je energieniveau. Is dat laag of juist hoog? Vervolgens breng je balans aan tussen werkzaamheden die je energie geven én kosten. Zo lukt het werknemers om hun energie beter te managen. En slagen ze er in om positieve energie vast te houden. Dat laten de resultaten van het programma ook zien; de bevlogenheid van de deelnemers is toegenomen. Managers ondersteunen de teams daarbij, door het belang van vitaliteit duidelijk te maken. Zij hebben een belangrijke rol in het vitaliteitsprogramma.’

Voldoende ruimte voor herstel


‘Bevlogenheid ontstaat dus niet vanzelf. Werknemers moeten zich vitaal en energiek voelen. Daarbij draait het om de balans. Hard werken is geen probleem zolang er voldoende ruimte is voor herstel en je bijvoorbeeld goed slaapt. Ook betrokkenheid is een belangrijke voorwaarde voor bevlogenheid. Ik wil dat mensen zich kunnen vereenzelvigen met waar wij voor staan als Nationale-Nederlanden; het bijdragen aan de financiële gezondheid van onze klanten. Iemand die trots is op wat hij doet kan helemaal opgaan in zijn werk. Dat is goed voor de werknemer én voor de organisatie.

Onze ervaringen verwerken we in een nieuw vitaliteitsprogramma dat we ook extern toetsen met andere werkgevers.’

Suzanne Jungjohann is als HR-directeur betrokken bij het welzijn van de ruim 8.000 werknemers van Nationale-Nederlanden.

 

 

Reageer op deze blog