Bevlogen ondernemers: Pieter Zwart van Coolblue

Pieter Zwart

In slechts 18 jaar een miljardenbedrijf uit de grond stampen, het is niet iedereen gegeven. Ondernemer Pieter Zwart lukte het wel en als CEO van Coolblue kan hij zelfs worden gezien als de retailkoning van ons land. Hoe heeft Pieter Zwart het zo ver weten te schoppen? En wat drijft hem? Ter inspiratie delen wij een deel van zijn verhaal met je.

Als jonge ondernemer had Pieter Zwart grootse dromen. In een interview met De Persgroep vertelt Pieter dat zijn doel op zijn 21e al duidelijk was. “Een voorbeeld worden voor bedrijven op het gebied van klantgericht ondernemen” was toen het eerste doel van Pieter. Dit doel en ook andere doelen die toen zijn geformuleerd gelden nu nog steeds binnen Coolblue. Klanttevredenheid en ontwikkeling zijn binnen Coolblue belangrijker dan de omzet en winst van het bedrijf.

Waar staan wij voor?

Deze vraag is essentieel geweest in de groei van Coolblue. Doordat Pieter Zwart en zijn team deze vraag direct helder wisten te formuleren nam het bedrijf duidelijke besluiten voor de toekomst. In de jaren groeide Coolblue enorm snel. “Groeien is soms lastig, van 80 naar 150 man personeel, van 150 naar 400, van 400 naar 800 op deze momenten is het bewaken van de bedrijfscultuur essentieel.” stelt Pieter. Door iedere keer de juiste vragen te blijven stellen zorgde Coolblue er voor dat het bedrijf kon blijven groeien en de normen en waarden van het bedrijf niet in het geding kwamen. Coolblue is ooit begonnen als een groep vrienden en dat gevoel proberen ze vandaag de dag ook te behouden.

Coolblue groeit
© Marco De Swart

Schalen voor efficiëntie

Groeien in schaal is één van de grootste uitdagingen van Pieter Zwart. In de jaren groeide Coolblue flink door. Om de 2 jaar verdubbelt Coolblue qua personeel en omzet. Hoe zorg je er dan voor dat de organisatie in controle is? Volgens Pieter Zwart begint het met meten van processen.  “Hierdoor kan Coolblue iedere dag kleine stappen zetten en processen verbeteren. Probeer niet in één keer een enorme stap te zetten. Dankzij de kleine stappen die je vandaag al kan zetten kom je iedere keer dichter bij je uiteindelijke doel. Mensen onderschatten hoeveel je iedere dag kunt doen.” sluit Pieter af.

Blijven bouwen aan de toekomst

Het is bewonderenswaardig om te zien hoe Pieter Zwart er in zit. Een jongensdroom kun je het noemen. Op je 21e uit de studiebanken komen en direct beginnen met een eigen bedrijf, een eigen droom. Inmiddels 20 jaar verder bouwt hij nog steeds aan hetzelfde bedrijf. Met dezelfde cultuurwaardes. En met een omzet van 1,2 miljard in 2018… Wat een inspiratiebron!

Over Chelsea Bosters

Ervaren content strateeg die ervoor zorgt dat jouw bedrijf precies weet welke kanalen ze in moeten zetten, wanneer ze die in moeten zetten, hoe ze deze kanalen inzetten en WAAROM. Is als bevlogen ondernemer continue bezig met het verbeteren van bedrijfsprocessen, teamprocessen en het onderwerp bevlogenheid in het bijzonder.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *