Blog 2
In opmars naar de week van de bevlogenheid delen we graag inspirerende verhalen van bevlogen ondernemers. Marien Groenendijk, eigenaar van het familiebedrijf ‘Groenendijk Bedrijfskleding’, trapt af.
Zijn bedrijf is sinds 1997 totaalleverancier van bedrijfskleding, bedrijfschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen in de gehele Benelux. Met een team van ruim 200 medewerkers werken zij aan opdrachten van de Douane, Schiphol en Nederlandse Spoorwegen. Zijn grootste uitdaging: Hoe passen we ons steeds flexibel aan bij steeds wijzigende marktomstandigheden?
“Het schrijven van een missie en visie voor een organisatie was al een moetje tijdens mijn studie. Het kwam altijd wat zweverig over dat eenmalig werd bedacht en daarna diep in een la terecht kwam. Een iets betere optie was een tekst in de hal van je bedrijf die daarna decennia bleef hangen. Toen de hippe term Purpose om de hoek kwam bekroop mij hetzelfde gevoel. Toch ben ik er na een heuse Purpose sessie anders over gaan denken…
Bij het starten van een bedrijf is alles nog erg overzichtelijk. Je bent alleen of je team is nog klein. Wat je wilt bereiken en waarvoor je het doet is in deze kleine kring toch wel bekend. Naarmate een bedrijf groeit en er meerdere lagen in de organisatie worden aangebracht, is je doel (je purpose) steeds minder bij iedereen top of mind. Je hebt het in je directie- managementteam regelmatig over je doelen en strategische onderwerpen, maar deze bereiken lang niet altijd alle andere medewerkers.
Toch is het essentieel dat iedereen weet welke richting we op willen gaan en wat onze kernwaarden zijn als bedrijf. Zeker nu, in deze onzekere periode is het nog belangrijker om met zijn allen op koers te blijven. Vooral voor groeiende organisaties in een veranderende omgeving is het erg belangrijk dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft.
Onze Purpose sessie hebben we gedaan met een gemixte groep van ‘denkers’ uit ons bedrijf. Dit waren niet alleen managementleden, maar ook medewerkers die over afdelingen kunnen kijken. Onder leiding van Paul van Heeringen (van Impact on the Job) hebben we de sterkten en zwakten van onze organisatie bepaald en ook de uitdagingen waar we toen tegenaan liepen. Na aanscherping van ons werkgebied hebben we ons ten doel gesteld om zowel deze klanten als onze medewerkers ‘fluitend naar het werk te laten gaan’.
De klant die wij definiëren is het bedrijf/organisatie en haar contractbeheerder en daarnaast ook de drager van onze kleding Hier zit trouwens geen hiërarchie in, maar hebben wel allemaal een eigen dynamiek.
Uiteraard moet je je Purpose levend houden en ook periodiek weer eens evalueren. Staan we nog steeds achter onze Purpose en in welke mate is de omgeving inmiddels veranderd? Ook werkt het goed om in werkgroepjes subdoelen te bepalen en die in korte sprints uit te voeren. Hiervoor hebben wij een 100 dagen Challenge gehouden. Het delen van deze resultaten met collega’s tijdens een kop soep in de kantine en via communicatie met klanten werkt eraan mee dat je Purpose levend blijft. Om ‘fluitend naar het werk’ ook in de toekomst levend te houden moeten we het opnemen in ons HR beleid.
Door deze Purpose kunnen we ons bij het maken van beslissingen steeds makkelijk de vraag stellen: wordt onze klant hier blij van? Gaat ie hierdoor fluitend naar z’n werk? Ook kan bijvoorbeeld onze retour-afdeling zich omgekeerd de vraag stellen bij een klacht: hoe zorgen we er weer voor dat deze drager van onze kleding weer fluitend naar z’n werk gaat?
Onze purpose hebben we zichtbaar gemaakt; in de vorm van een prachtige tekening, die prominent in onze kantine hangt en ook in een kleine versie bij de ingang zodat we er allemaal steeds aan herinnerd worden.
Het lijkt simpel, maar de confrontatie met een steeds repeterend terugkomende Purpose zorgt ervoor dat je op koers blijft!