fbpx

Mark Wybenga over bevlogenheid: “Het gaat erom mensen enthousiast te krijgen om voor een organisatie te kiezen”.

“Tijdens een visite van de Nasa Space Centre in 1962, liep President John F Kennedy tegen een conciërge aan die op dat moment aan het bezemen was. Hij liep naar de man toe en zei:” Hi, ik ben John Kennedy, wat doe jij hier?” “Nou, meneer de president” zei de conciërge, “ Ik help een man naar de maan te brengen”. Dit verhaal (waarvan niemand zeker weet of het echt gebeurd is, maar wat al jaren de ronde gaat), herinnert Mark dagelijks aan de kracht van ‘purpose’ in je werk. De conciërge voelt zich zo betrokken bij de missie van de organisatie dat hij zijn werk ook als onderdeel beschouwt.

First things first, wat doet Sweco? Met 14.500 medewerkers is Sweco het grootste ingenieursadvies- en architectenbureau van Europa met een omzet van circa 1,7 miljard euro.

Wie is Mark Wybenga? Mark is recruitment manager bij Sweco, een organisatie waarbij expertise een vereiste is en de meeste mensen die daar werken ingenieur zijn. Niet de makkelijkste vijver om mensen uit te vissen. Mark zit al bijna zijn hele carrière in de recruitment, is begonnen in 2004 en heeft een communicatie achtergrond.

 

“Mensen enthousiast krijgen om voor een organisatie te kiezen”. Dat is hoe hij zijn werk in een notendop omschrijft.  De juiste boodschap bij de juiste mensen in de markt terecht laten komen, is waar het wat Mark betreft om gaat. Hierin is arbeidscommunicatie cruciaal. Na het binnenhalen van goede mensen is er geen ruimte om achterover te leunen. Om ze te behouden moet je kansen blijven bieden zodat ze zich constant kunnen blijven ontwikkelen.

 

Mark zelf is een enthousiast persoon die er altijd vol voor gaat. Wat hij in de jaren geleerd heeft over zichzelf is dat hij een sterke ‘will to please’ heeft. Mensen blij maken geeft hem energie. Hij erkent dit ook als een valkuil. Continu dingen doen waarbij je andere mensen blij maakt kan ten koste gaan van wat je zelf blij maakt.
Zo werkt het ook met bevlogenheid; als je dat bent en wil blijven is het bewaken van je eigen energie essentieel. En het kennen van je ‘purpose’ noodzakelijk (Purpose is het begrijpen van waarom je iets doet om een bepaald doel te bereiken).

 

In Marks jongere jaren was hij zich niet altijd bewust van zijn purpose, wat vaak ook iets is wat je op latere leeftijd leert. Nu weet hij dat delegeren of simpelweg ‘nee’ zeggen tegen bepaalde opdrachten je kunnen beschermen voor het verliezen van bevlogenheid. Marks zijn kracht zit dan ook in het weten wat hij leuk vindt.

 

Happiness van een medewerker hangt samen met hun bevlogenheid. Als recruiter is het belangrijk om achter de drijfveren van mensen te komen. Ze blij te maken en te behouden. Mark geeft een voorbeeld over de drijfveren van ingenieurs; Het belangrijkste is; 1. mooie projecten doen, 2. mooie projecten doen, 3. mooie projecten doen, 4. een leuk team en tenslotte goede arbeidsvoorwaarden. Alleen op deze manier kan je zorgen voor de happiness van de medewerker.

 

Balans

Voor Mark hoeft niet iedereen zijn/haar hele carrière elke dag bevlogen te zijn. Hij ziet het als een golfpatroon. “Het is een utopie om bijvoorbeeld 1500 mensen elke dag 110% te laten presteren. Mensen zitten soms in privéomstandigheden waardoor ze even niet bevlogen kunnen zijn. De werkgevers zouden daarom mensen die minder zichtbaar zijn of even niet bevlogen, niet minder moeten waarderen. Ideaal is als iedereen een paar keer een periode ervaart om in en uit te schakelen. Het is belangrijk om te genieten van wat je hebt bereikt, te pieken en weer terug naar normaal niveau te gaan.” Hierin gaat het om balans. “Ik ben wel overtuigd dat bedrijven de medewerkers in staat moeten stellen om bevlogen te kunnen zijn”.

 

Zijn tip voor werkgevers is dat ze meer waardering moeten hebben voor de medewerkers. Ze niet zien als middelen maar als individuen.
“Als individu is het goed om te durven uitzoeken waar je op aansluit. Blijf in contact met mensen, zorg dat je niet versloft en/of geïsoleerd raakt”.

 

 

Het geheim

“Niemand bekommert zich om jouw happiness. Bevlogen zijn of worden moet je zelf doen. Je moet het zelf ervaren, niemand anders kan het voor je bedenken. Weten waar je blij en enthousiast van wordt en accepteren dat het een golf beweging is“.

Over Martine de Troije

Waarom doe je wat je doet? Dat is al meer dan 20 jaar mijn fascinatie. En...ben je je bewust van het feit dat je altijd een keuze hebt? In werk. In je leven. Laat dát nu precies mijn missie zijn als leiderschapscoach. Waar ik mijn werk van gemaakt heb en waar mijn vuurtje van gaat branden. Mijn why!

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog