fbpx

Heldere doelen zetten het vliegwiel in beweging

Bevlogen over je werk ben je niet zomaar. Daar heb je meerdere randvoorwaarden voor nodig. Tien in totaal en ‘heldere en inspirerende doelen’ is er één van. Caroline Loomans, verenigingsmanager van het Netwerk voor HR-professionals (NVP), legt uit hoe je met een helder doel mensen in beweging krijgt en hoe belangrijk het is om flexibel met die doelen om te kunnen gaan in tijden van crisis.

Zonder purpose ben je nergens als onderneming of organisatie, meent Caroline. “Je hebt een hoger doel nodig om je bed uit te komen, of in ieder geval met plezier je bed uit te komen,” voegt ze daar lachend aan toe. “Uit dat hogere doel vloeien subdoelen voort op allerlei niveaus en voor allemaal geldt: zijn ze niet helder, dan worden ze niet behaald. En doelen die niet gehaald worden, motiveren niet.”

Formuleer je doelen SMART

Zonder motivatie geen bevlogen werknemers, dus hoe zorg je voor heldere doelen? “Heel eenvoudig, zorg dat je ze SMART formuleert. Iedereen kent de methode die je dwingt om doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden op te stellen, maar in de praktijk blijkt het toch lastig om tot de kern te komen. Ik krijg weleens teksten onder ogen waarvan ik denk ‘ja, daar kan ik niks van vinden, want dit is zó vaag’. Zo’n tekst zal niemand inspireren of motiveren, simpelweg omdat niemand hem begrijpt. Dat kun je voorkomen door de SMART-methode consequent toe te passen.”

Als voorbeeld noemt ze haar werk voor de NVP. “Verenigingen ondersteunen is niet altijd dankbaar werk. Fouten worden uitvergroot en verantwoordelijkheden verlegd. Er is een wankel evenwicht tussen wat besturen willen en wij kunnen doen. Hoe scherper we doelen formuleren, hoe groter de kans is dat we voldoen aan de verwachtingen.”

“Wat voor de één een leuke uitdaging is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn.”

Blijf vragen stellen

Mensen worden gelukkig van het oplossen van problemen die ze leuk vinden om op te lossen. “Wat voor de één echter een leuke uitdaging is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn. Het is dus belangrijk dat je als werknemer tijdig aangeeft waar je energie van krijgt of waardoor je batterijtje leegloopt. Voor de leidinggevende ligt hier ook een belangrijke observerende en sturende rol; blijf vragen stellen! Check regelmatig of we nog wel hetzelfde doel hebben en of iedereen snapt waar het over gaat. Alleen dan komt het vliegwiel in beweging en kun je onderdeel worden van het grote plan of zelfs ambassadeur zijn van de onderneming.”

Wat is eigenlijk het juiste doel?

Bevlogen mensen zijn goed in het kiezen van de juiste doelen, lezen we op Allesoverbevlogenehied.nl. Maar wat is een juist doel? “In veel gevallen is dat een ‘trial en errortje’,” lacht Caroline. “Niks zit in beton gegoten en een situatie als COVID-19 laat maar zien hoe betrekkelijk bepaalde doelen zijn. Volg vooral je gevoel en praat met mensen. Als niemand enthousiast wordt van het gestelde doel, dan is het geen goed idee. Althans, niet op dit moment of met dit team. Daarnaast gaat het in het leven vooral om kansen pakken en die laten zich vaak niet plannen. Zolang je purpose helder is, kunnen de afgeleide doelen flexibel meebewegen.”

Flexibiliteit in crisistijd

Corona vraagt in grote mate om flexibiliteit en die is in Nederland hoog, vindt Caroline. “Ik vind het knap hoe snel ondernemingen ombogen en andere diensten gingen aanbieden. Horeca die overschakelden op take away bijvoorbeeld. Ook de NVP gaf versnelling aan een idee dat we vorig jaar al hadden, namelijk dat we meer digitaal wilden doen. Op 12 maart zou er een groot NVP-congres plaatsvinden en op 10 maart mocht er in Brabant niet meer gereisd worden. We zijn toen direct overgeschakeld op online en dat is zo goed bevallen dat we daar verder in willen ontwikkelen.”

Ze ziet wel dat oudere werknemers meer moeite hebben zich aan te passen. “Die generatie moet nog vijf of tien jaar, is gewend iets op een bepaalde manier te doen en wil zich ook niet laten inspireren om het anders aan te pakken. Die mensen ga je niet meer veranderen.” Ook voorziet ze uitval van werknemers die de grens tussen werk en privé door het thuiswerken niet kunnen bewaken. “Ook hier geldt dat het stellen van heldere doelen en afspraken voor het verschil kunnen zorgen.”

Corona dwingt tot focus

Hoe vervelend voor sommige werknemers of ondernemingen de coronacrisis is, het brengt ook positieve zaken met zich mee. “Gebrek aan budget en fysieke mogelijkheden dwingt tot focus,” merkt Caroline. “Waar men vroeger zoveel mogelijk wilde doen, worden nu bewust keuzes gemaakt. Oude denkbeelden worden snel afgepeld, de productiviteit gaat door het thuiswerken flink omhoog en mensen blijken veel flexibeler dan we in eerste instantie dachten.”

“Wat eerst terloops in de wandelgangen werd besproken, blijft nu ergens liggen op een plank.”

Doelen managen op afstand

Ook voor Caroline is het gebrek aan samenzijn op kantoor een groot gemis. “Ik merk dat veel mensen de fysieke afstand als een drempel ervaren om contact te zoeken met elkaar. Wat eerst terloops in de wandelgangen werd besproken, blijft nu ergens liggen op een plank.”

Leidinggevenden moeten in deze tijd daarom veel meer aansturen op verbinding, meent Caroline. “Bellen, mailen, Teamen, Zoomen en als het kan fysiek bij elkaar komen,” somt ze op. “Onlangs hadden wij een ontbijtsessie, verspreid door ons hele pand. Geen teambuilding ‘moetje’, maar echt even tijd en aandacht voor elkaar. Dat heeft een hele positieve boost gegeven aan de interne workflow.”

Ze beseft dat bedrijven met een grote kloof tussen de managementlaag en de ‘vloer’, het weleens lastig zouden kunnen krijgen. “Die kloof dicht je niet zomaar door het plakken van geeltjes, daar is een hoop toewijding en aandacht voor nodig.”

Professioneel vs persoonlijk doel

Als verenigingsmanager bij NVP stelt Caroline anderen in staat hun doelen te behalen, zodat zij kunnen shinen. “Wanneer zij hun podium pakken, dan is dat weer mijn podium,” legt ze uit. Naast een professioneel doel op organisatie- of teamniveau, is het volgens haar ook goed om een persoonlijke doel te hebben. Daarmee kun je jezelf blijven uitdagen en verbeteren. Carolines persoonlijke doel is om haar energie zo goed mogelijk over te brengen op de mensen met wie ze werkt. “Ik ga voor goud en daar hoort een bepaalde drive bij. Het is mijn uitdaging om zodanig met hen te levelen, dat mijn energie motiverend voor hen werkt.”

Uitdaging hierbij is om te zorgen dat individuele doelen, teamdoelen en organisatiedoelen zoveel mogelijk overlappen. “Dat doe je door regelmatig met elkaar af te stemmen hoe jullie ‘gouden medaille’ eruit ziet,” tipt Caroline. “Het geheim zit hem in communicatie; nooit aannemen dat het ‘wel zo zal zijn’.”

Vergeet niet te vieren!

Tot slot benoemt Caroline dat successen in Nederland te weinig worden gevierd. “Daar zijn we veel te Calvinistisch voor,” zegt ze. “Er heerst veelal een afrekencultuur waarin gelet wordt op de fouten in plaats van de overwinningen. Voor sommigen is goed, goed genoeg. Ik vind dat veel te bescheiden. We voeren die winnaarsfilosofie ook door in onze aanpak met opdrachtgevers. In de evaluatie tijdens de bestuursvergadering benoemen we wat er mis én goed ging. Ook benoemen we hoe we anderen nodig hebben om het totale plaatje te laten kloppen. We zetten het teamgevoel aan!”

Naast het bepalen van je purpose en heldere doelen, spelen ook focus en het maken van goede afspraken een belangrijke rol bij het creëren van een bevlogen team. Wil je daar meer over weten en doe je nog niet (gratis!) mee met de Bevlogenheidsboost 2020? Meld je dan nu aan en ontvang t/m 31 december geregeld bevlogen inspiratie in je mailbox.

bevlogenheidsboost

 

Reageer op deze blog