Monique Ravenstijn is de bevlogen én nuchtere onderneemster met twee Jumbo Supermarkten in Noord-Holland. Groot denken en gewoon doen. Dat is Monique in een paar woorden. Met vallen en opstaan, leeft zij haar missie waarin ze de wereld mooier achter wil laten. Dat doet ze onder andere vanuit haar Stichting Jeelink waarmee ze mensen, producten en de samenleving verbindt ten behoeve van een duurzame toekomst en een gezonde, leefbare wereld. Ze schreef er een boek over ‘Voorbij de THT’ dat begin september uitkwam.
Met haar Jumbo’s bereikt Monique 160.000 consumenten. En creëert ze een enthousiast team met enthousiaste ambassadeurs. Daarbij geeft ze veel aandacht aan de factor mens. Het geeft haar medewerkers de ruimte om hun sociale skills te ontwikkelen. Daarmee maakt Monique met haar teams het verschil. Door binnen hun eigen cirkel van invloed de wereld een beetje mooier te maken. Ze schreef er een blog over:
Weten wie je bent en waar je voor staat, dat is waar het begint. Veel beter wordt het als anderen jouw verhaal gaan vertellen, ze antwoorden geven die in jouw visie passen, maar vooral deze gaan voelen, ervaren en weten hoe ze deze kunnen toepassen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zelf vind ik dit het lastigste stuk van het neerzetten van je visie: hoe krijg je deze van kop tot kont geborgd binnen je organisatie?
De 7 Zekerheden van Jumbo, de ziel van onze formule, is de belofte aan onze klanten die wij elke dag waarmaken. Onze medewerkers trainen doen wij al jaren. We starten met de voor onze winkels ‘verplichte’ e-learning trainingen waarvan de 7 Zekerheden er eentje is. Waar wij voorheen medewerkers door medewerkers lieten trainen bemerkte ik op een gegeven moment dat ik hier een zeer grote kans liet lopen. Hoe vaak gebeurde het niet dat ik iemand een hand gaf – in die tijd, je weet wel, dat dat nog heel gewoon was! – en ik vroeg hoe lang diegene al bij ons was, dan kreeg ik als antwoord: ‘Nog niet zo lang, hoor, ongeveer 4 maanden.’ Dit was voor mijn medewerker dus de eerste keer dat hij me sprak. Ik, die het verlangen heb dat mijn visie geleefd wordt in mijn winkels, die altijd sta te vertellen dat medewerkers het goud zijn van je organisatie… Ik was hier gewoon aan voorbijgegaan.
Dit moest anders. Waarom ga ik de training niet zelf geven, dacht ik opeens. Dan zie ik ze allemaal een keertje, en ook langer dan tijdens een gesprekje in de wandelgangen. Andersom krijgen de nieuwe medewerkers een duidelijk beeld van mij en gaan ze wellicht makkelijker snappen waarom wij doen wat wij doen. Zo gezegd, zo gedaan. Elke twee maanden houden wij een ‘Welkom bij Jumbo Monique training’. Iedereen die nieuw is, wordt onderwezen in de 7 Zekerheden van Jumbo, het onderscheidend vermogen van Jumbo Monique, en haar veiligheid. Interactief, gek en speels, dat mocht het worden. De manier waarop dit definitief vorm kreeg, was echter via een omweg.
Met onze stichting Jeelink – die staat voor het ‘linken’ (verbinden) van mensen, producten en de samenleving – hebben wij een spel ontworpen dat geënt is op het oeroude ganzenbord, waarbij we de spelers meenemen in hoe simpel, sexy en eenvoudig je duurzaamheid kan integreren in je dagelijks leven. Toen de welkomsttraining startte, lag het prototype bij mij op kantoor, en trots als ik was op dit spel legde ik het op tafel. Voordat we het wisten, speelden we dit spel. De gesprekken die toen ontstonden… Er was direct verbinding! De afstand tussen vakkenvuller en directie was verdwenen, dit bleek een schot in de roos. Vervolgens werd een plus een drie en het Jumbo Monique spel was geboren.
Tweemaal hebben we het spel nu gebruikt voor onze trainingen. De ervaringen zijn supergoed, de feedback is fantastisch, en het allerbelangrijkste: we zien het resultaat terug op onze winkelvloer. En zo worden we spelenderwijs nog een beetje meer Jumbo Monique en ik ben ambassadeurs rijker die helpen mijn missie te leven.
Bron: column Distrifood