Falen in een afrekencultuur

Falen

Lang niet ieder bedrijf overleeft. Er is niet voldoende markt, het product of het assortiment voldoet niet aan de verwachtingen van de gebruikers of de concurrentie is simpelweg te groot. Falen klinkt erg, maar is het niet. In dit artikel vertel ik je graag meer over het fenomeen ‘falen’. 

Het fenomeen ‘falen’

Mensen zijn gemaakt om te groeien en beter te worden op alle gebieden en op alle mogelijke manieren. Je probeert om te ontdekken, je faalt soms als resultaat hiervan. Falen betekent niet dat je niet succesvol kunt zijn, het betekent dat het op dat moment er niet in zat. Hier kunnen duizenden redenen voor zijn zoals in de inleiding al een aantal vermeld, maar denk ook aan: te weinig geld of investeringen, een markt die nog niet ontwikkeld is, een team dat niet voldoende op elkaar aansluit, slechte focus, te weinig sales of marketing, en ga zo maar door. Falen doe je binnen een bedrijf altijd samen. 

“Falen is het middel tot succes. Niet de uitkomst. “

Falen als ondernemer

In de Verenigde Staten is het heel normaal om een paar keer te falen (lees: failliet te gaan) voordat je succesvol wordt. Sterker nog; ze zien falen als een first attempt in learning. De afrekencultuur in Nederland is veel harder. Al durven ook wij Nederlanders steeds beter fouten te maken.

Henry Ford: “Falen is een kans om iets opnieuw te proberen, maar dan slimmer.”

Angst om te falen 

Mislukkingen horen nu eenmaal bij het leven. Het gaat er niet om of je mislukt of niet, het gaat er om hoe je er mee om gaat. Opstaan en weer doorgaan. Ook binnen organisaties moet je proberen om een cultuur te creëren waar men niet bang is om te falen. De angstcultuur wordt ons al ingepraat vanaf het moment dat we kunnen lopen. Rapportcijfers die te laag zijn worden niet gewaardeerd door je ouders, de welbekende piepjestest waar je jouw fysieke uithoudingsvermogen tot een maximum moet drijven. 

Mislukking is onlosmakelijk verbonden met innovatie. Geef daarom ook iedereen binnen je team de ruimte om stappen te durven zetten, dingen te proberen en te experimenteren. Zonder het risico op falen kun je immers niet innoveren. 

“Durf te falen, anders leg je de lat misschien niet hoog genoeg.”

Durf te falen en durf te innoveren

Wanneer men in je organisatie begrijpt dat het niet erg is om fouten te maken, zal er ook sneller vernieuwd worden. Nieuwe dingen uitproberen, ongebaande wegen begaanbaar maken en gewoon doen. Het belangrijkste is de manier hoe je met het fenomeen falen omgaat binnen je organisatie. Zit niet bij de pakken neer maar leer er juist van. Geef niet op, analyseer waar het verkeerd ging en zorg dat je een plan B hebt. 

Heb jij falen al geaccepteerd binnen jouw organisatie? 

Over Ronald Warmerdam

Ronald is mede-eigenaar van IMPACT on the Job. Samen met zijn collega’s zorgt hij voor bevlogen presterende teams: Met meer plezier, minder gedoe, meer eigenaarschap en vanuit heldere gezamenlijke doelen betere resultaten scoren.

Van talenten HELDen maken dat is wat hem drijft. Ronald gelooft dat bevlogenheid dé motor is voor meer werkplezier, betere prestaties en meer succes voor medewerkers, leidinggevenden en hun bedrijven. Daarom is hij als één van de initiatiefnemers in 2017 gestart met de Week van de Bevlogenheid. Met als hoger doel: In 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots. Daarnaast is hij inspirerend spreker, ervaren team- en leiderschapscoach en één van de drijvende krachten achter het online-platform AllesoverBevlogenheid.nl.

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *