Bevlogenheid in twee seconden!

Sinds de entree van ‘onze Max’ kijk ik iedere F1 kwalificatie en race. Zijn gefocuste en bevlogen rijstijl zorgen dat ik op het puntje van mijn stoel zit te kijken. En hoewel de races zich vaak aan de andere kant van de wereld voltrekken en ik Max nooit heb ontmoet, is mijn emotionele betrokkenheid bij de prestaties van onze jonge held de afgelopen maanden flink toegenomen. Hoe dit komt? Het antwoord is eenvoudig: Bevlogenheid werkt aanstekelijk!

Wat is bevlogenheid en hoe ontstaat het binnen een bedrijf?
Bevlogenheid is, de haast magische, state-of-mind die ontstaat wanneer mensen:

  • Verbonden zijn met een doel dat groter is dan zichzelf;
  • Aan dat doel bijdragen door datgene te doen waar ze plezier aan beleven;
  • Ervaren dat ze resultaat boeken en zodoende het verschil maken.

Red Bull en de ingrediënten voor bevlogenheid
Het begint natuurlijk met purpose, het gedeelde hogere doel. Bij Red Bull hebben ze de overtuiging dat mensen het beste uit zichzelf halen wanneer ze het leven zien als een avontuur én er vol voor gaan. Red Bull wil mensen dan ook ondersteunen in het leiden van een avontuurlijk leven. Ze schrijven zelf op hun website ‘Vleugels geven aan mensen en ideeën’.

Red Bull brengt hun purpose tot leven (how) door mensen energie te geven, ze te inspireren om anders te kijken, in beweging te komen en plezier te hebben in het doen. Always diving in head first!’ Op praktisch niveau (what) vult het bedrijf dit in door de bekende energy-drinks te leveren en door extreme sporten en recordpogingen te sponsoren (cliff diving, air racing, F1 enzovoort).

Hoe Red Bull dit in praktijk brengt, zie je bijvoorbeeld terug in het volgende filmpje. Kijk je met me mee waar we de ‘ingrediënten voor bevlogenheid’ herkennen?

1. Verbonden zijn met een doel groter dan jezelf
De F1 is in veel opzichten één groot avontuurlijk experiment met als doel de auto’s zo snel mogelijk over de circuits te jagen. De hoofdrolspelers in het filmpje leven voor het leveren van topprestaties en het bijbehorende avontuur. Eruit halen wat er in zit en ‘diving in head first’ is deze mannen op het lijf geschreven. Betrokkenheid hoger doel: Check!

2. Bijdragen door te ‘doen’ waar je plezier aan beleeft
Max en Daniel dragen hun steentje bij door te doen waar ze goed in zijn. Racen! Echter,… hoe je dit doet maakt een groot verschil. F1 is serious business. Er spelen grote financiële belangen en ook veiligheid is een belangrijk thema. Serieuze zaken die er toe kunnen leiden dat de dagelijkse gang van zaken saai en weinig inspirerend wordt. Dit zie je helaas in veel bedrijven en ook bij sommige F1-teams terug. Zoals je in het filmpje ziet investeert Red Bull bewust in plezier. Dit draagt bij aan bevlogenheid en daarmee meer resultaat. Gaaf toch!? Met plezier dóen: Check!

3. Ervaren dat je resultaat boekt en daarmee het verschil maakt
Samen presteren en voortgang ervaren is fijn! Sinds Max en Daniel beiden voor Red Bull mooie resultaten neerzetten zie je het plezier, het zelfvertrouwen en daarmee de bevlogenheid en betrokkenheid verder toenemen. Resultaat en trots smaakt immers naar meer. Ervaren dat je bijdraagt aan het resultaat: Check!

Tot slot
In het filmpje dagen Max en Daniel op een grappige manier elkaar uit. Wat ik mooi vind is dat ze het vakmanschap van hun monteurs (een pitstop in minder dan 2 seconden) als ‘norm’ nemen. Hiermee hebben ze niet alleen plezier, maar complimenteren ze ook de topprestaties van hun pitcrews.

Het mooie van bevlogenheid is dat het effect heeft op de degene die het ervaart én aanstekelijk werkt op de mensen om hem/haar heen. Bedrijven die inzetten op bevlogenheid en betrokkenheid plukken hier de zoete vruchten van: bevlogen en betrokken medewerkers -> zorgen voor hoge klanttevredenheid -> met meer trots, plezier en resultaat als gevolg. Inspireer dus vanuit purpose-gedreven leiderschap, daag je mensen iedere dag uit om te doen wat ze het liefste doen, maak het klein, ervaar succes en vooral… maak het leuk!

Welke mooie voorbeelden van bevlogenheid en betrokkenheid ken jij? Deel ze met ons in de comments of mail ons: [email protected]. Meer weten over het meetbaar laten toenemen van bevlogenheid en resultaat binnen uw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op of kijk op onze website.

Over Martine de Troije

Waarom doe je wat je doet? Dat is al meer dan 20 jaar mijn fascinatie. En...ben je je bewust van het feit dat je altijd een keuze hebt? In werk. In je leven. Laat dát nu precies mijn missie zijn als leiderschapscoach. Waar ik mijn werk van gemaakt heb en waar mijn vuurtje van gaat branden. Mijn why!

Bekijk al mijn Artikelen

Reageer op deze blog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *