fbpx

Blog 4

Bevlogen door betekenis

Cristel Zwart

In deze blog delen we graag het inspirerende verhaal van de bevlogen ondernemer Cristel Zwart, co-founder van creatief bureau Random Creatives.

Random Creatives helpt organisaties met creatieve denkkracht, ervaring en een netwerk van creatieven en experts. Ze ontwikkelen concepten en vertalen strategieën door naar ijzersterke middelen met een verhaal. De why’ van Random: ‘Wij geloven dat ieder idee dat een positieve maatschappelijke- en culturele beweging in gang zet, het verdient om werkelijkheid te worden.’

“Sinds ik weet waarom ik doe wat ik doe, stroomt mijn energie en ervaar ik helderheid en richting. Soms ben ik er emotioneel van, omdat ik bang ben dat het niet snel genoeg gaat. Dat wat ik doe, niet genoeg bijdraagt. Maar doordat ik steeds kan teruggrijpen naar mijn persoonlijke waarom kom ik steeds een stapje verder. Het heeft zin.” 

De ‘waarom’ verbindt

Als conceptontwikkelaar ben ik zelf altijd op zoek naar de waarom van mijn klanten. Waarom willen ze wat ze van me vragen? Wat is de diepere laag en de echte vraag? Waar gaan hun klanten van ‘aan’? Want een concept is de emotionele vertaling die de connectie maakt met je doelgroep. En die connectie moet wel raak zijn. Vaak is het raak wanneer je de gemene deler hebt gevonden. Daarmee verbind je iedereen met elkaar doordat ze werken aan hetzelfde hogere doel.

De ‘waarom’ brengt mensen in beweging

Wanneer je weet wat jouw waarom is kan je daarmee anderen ‘aansteken’. Je kan ze enthousiasmeren. Jouw missie wordt dan ook hun missie en daarmee heb je de energiebron gevonden, het vuur! De glimlach verschijnt, de ogen gaan glinsteren, handen gaan op elkaar. Een gedeelde missie brengt actie en mensen in beweging. 

Ten slotte, mijn waarom

Ik startte deze blog persoonlijk. Dus laat ik ‘m dan ook maar persoonlijk afsluiten. Ik wil je graag mijn ‘waarom’ vertellen. 2 jaar geleden werd mijn zoontje geboren. Ik was net een jaartje ondernemer en probeerde van alles uit. Ik werkte met veel verschillende klanten aan veel verschillende vraagstukken. Beetje bij beetje ging mijn werk ongemerkt steeds meer naar bedrijven en organisaties die niet persé werkte voor het grote geld maar de wereld een beetje beter wilde maken. Alhoewel het moeilijker is om daar een riante boterham mee te verdienen voelde het wel goed. Ik voelde me vaak verwant met hun missies en doelstellingen. Van het plastic probleem aankaarten en onder de aandacht brengen bij jongeren tot en met het welzijn van toekomstige generaties onder de aandacht brengen bij beleidsmedewerkers en politiek. Mijn hoofd maakte overuren. Hier wilde ik aan bijdragen. Langzaam ging ik me afvragen wat ik zelf wilde met Random Creatives en samen met mijn businesspartner ontstonden er lange gesprekken over wat we wilden bereiken, waar we blij van werden, waar onze energie vooral niet naartoe moest en hoe we zelf positieve impact kunnen maken. Ik wilde ook weten waarom het me zo raakte. Ik ben 5 stappen teruggegaan en heb mezelf 5 keer ‘waarom’ gevraagd.

Waarom doe je wat je doet?

Zoals ik al schreef, 2 jaar geleden werd mijn zoontje geboren. Zijn welzijn en de problemen die we nu ervaren in de wereld, van het klimaat tot en met opstanden tegen huidige systemen, zette me aan het denken. Hij en generaties na ons, hebben ook recht op een mooie, gezonde wereld waar ze zichzelf kunnen zijn. Wij zijn NU verantwoordelijk voor die wereld waar zij zich straks in begeven. Persoonlijk gewin en groei is niet meer waar het om moet draaien. Mijn waarom is dagelijks willen bijdragen aan een betere wereld voor de volgende generaties. En daarom help ik graag ondernemers en bedrijven die dat ook willen. Met creatieve oplossingen, merkconcepten, beloftes en verhalen helpen we te verbinden, in actie te komen, beweging te creëren en maatschappelijke verandering te brengen. Doe je mee op je eigen manier?