Helemaal opgaan in je werk en grote stappen zetten, geeft medewerkers veel voldoening. De concentratie van de gemiddelde medewerker wordt per dag zo’n tweehonderd keer verstoord door binnenkomende mails, app-berichtjes, sociale media updates en telefoontjes. Als je op elke interruptie reageert, switch je daardoor elke twee minuten van taak. Aan het einde van zo’n dag tollen de gedachten door je hoofd en kun je maar moeilijk tot rust komen. Ondanks al je inspanningen denk je bovendien: wat heb ik eigenlijk gedaan vandaag?
De vier concentratielekken
Iemand die veel weet over focus en productiviteit is psycholoog Mark Tigchelaar. Hij is een van de oprichters van de Focus Academy. Volgens Mark zijn er vier grote hindernissen die gefocust werken in de weg staan. De eerste is onze eigen prikkelverslaving. Die zorgt ervoor dat we een taak al snel als saai ervaren. We grijpen daardoor elke kans aan om onszelf van ons werk te houden. Het tweede focuslek zijn onze eigen gedachtes: taken die je niet wilt vergeten, emoties die blijven hangen of nieuwe ideeën die je te binnenschieten. Ten derde gunnen we ons brein vaak veel te weinig rust. We pauzeren met een leuk filmpje, in plaats van vaag voor ons uit te staren. We zitten continu vastgeplakt aan onze schermpjes, in plaats van te bewegen. En tot slot biedt ook onze werkomgeving in veel gevallen veel te veel prikkels.
Om echt trots te zijn op je werk, zul je de concentratie moeten opbrengen om je langere tijd op een taak te richten, ondanks alle afleidingen die op de loer liggen. Als je dat lukt, dan kun je creatief zijn, bergen werk verzetten en toch nauwelijks het gevoel hebben dat je je inspant. Je zit dan in een flow. Die maakt je niet alleen productief, maar ook nog eens blij. Verwacht overigens niet dat je acht uur per dag, vijf dagen per week in opperste concentratie aan het werk kunt zijn. Na een tijdje raken de concentratiestofjes in je brein op en moet je tijd nemen voor herstel. Om af en toe focus te bereiken, moet je je geest regelmatig lekker laten uitwaaien.
Alle Effectory-medewerkers zijn in de leer geweest bij de Focus Academy. Omdat we allemaal dezelfde focusmanagement-training en -coaching hebben gevolgd, hebben we een gemeenschappelijke taal ontwikkeld. Het is het geen taboe meer om te zeggen: ‘de komende paar uur ga ik offline, want ik wil me concentreren’. Iedereen snapt dat. Ook hebben we allemaal ongeveer dezelfde soort inbox, namelijk behoorlijk leeg.
Daarnaast is het belangrijk als werkgever om de hoeveelheid externe prikkels te minimaliseren. Daarom zijn medewerkers enorm gebaat bij duidelijke prioriteiten en bij leidinggevenden die taken schrappen in plaats van stapelen. Ook autonomie is belangrijk. Gebrek daaraan levert stress op en staat zo concentratie en bevlogenheid in de weg. En daarnaast wil je werken aan een organisatiecultuur waarin voldoende ruimte is voor ontspanning en onbereikbaarheid.
Door de coronacrisis vervagen werk en privéleven. Dat is aan de ene kant fijn, want daardoor laten we meer van ons echte, rommelige en authentieke zelf zien. Maar het gevaar bestaat ook dat mensen continu aan blijven staan. Als medewerkers thuis werken, neemt het digitale verkeer bovendien alleen maar toe, met nog meer versnipperde aandacht tot gevolg. Als organisaties niet oppassen, worden ze aan het eind van de tweede golf overspoeld door een andere golf, namelijk die van burn-outs. Tijdens de eerste golf ervoer nog maar veertig procent van de Nederlandse medewerkers een goede balans tussen werk en privéleven. Dat bleek uit onze pulsemetingen onder ruim 123.000 Europese medewerkers. Deze balans moeten we in het najaar zien terug te brengen.
Nu organisaties aan het uitvogelen zijn hoe dat nou moet met werken op kantoor en werken thuis, is dit ook het ideale moment om samen nieuwe gewoontes te creëren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om met z’n allen tijdens bepaalde uren niet online met elkaar te communiceren. Je kunt ook focusblokken definiëren, waarin iedereen de diepte in kan gaan. Zo verminder je het risico dat medewerkers uitvallen, en vergroot je de kans dat mensen flow kunnen vinden en met veel plezier heel veel meer bereiken.
In een serie van tien blogs legt directeur Guido Heezen van Effectory uit onder welke voorwaarden bevlogenheid op het werk kan ontstaan. Bevlogenheid (in het Engels engagement) is de mate waarin medewerkers opgaan in hun werk. Bevlogen medewerkers leren snel en zijn creatief. Bevlogenheid is een goede voorspeller voor klanttevredenheid, een laag personeelsverloop, hoge productiviteit en winstgevendheid.